Foto: Anna Blomgren

Therese Nilshagen och Anna Blomgren till 4-årsfinalen i dressyr på Elmia Scandinavian Horse Show

De Tysklandsbaserade svenska dressyrstjärnorna Therese Nilshagen och

Anna Blomgren kommer till Sverige för att hålla en clinic på söndagen
under Elmia Scandinavian Horse Show och medverka i 4-årsfinalen.

Therese Nilshagen och Anna Blomgren började båda sin ryttarkarriär på Vällingby ridskola utanför Stockholm.

– Vi cyklade tillsammans hem från stallet berättar Therese Nilshagen, som med Dante Weltino var bästa svenska ryttare i EM 2017 och nu med största sannolikhet kan se fram emot en VM-biljett i höst. I år har ekipaget med framgång deltagit i de största och viktigaste tävlingarna för att säkra plats.

– Jag och Tessan har varit goda vänner i många år och det ska bli kul att dela med sig att vad vi tycker och tänker när vi rider unghästar, säger Anna Blomgren. Extra kul eftersom svensk avel verkligen börjar komma fram i världen och det ska bli fantastiskt roligt att se de svenska unghästarna.

Anna Blomgren vann senast Grand Prix Special i Geneve med nioåriga Törveslettens Quattro, som dessvärre är skadad nu. Hon är även känd för sin miljöträning av dressyrhästar och i sina shower med eld och motorcyklar visar hon upp en helt koncentrerad och lugn häst som hon även rider inuti en
stor presenning, nu senast på Gothenburg Horse Show.

– Anna och Therese är två av Sveriges mest spännande och intressanta dressyrryttare, säger Elmia Scandinavian Horse Shows Jana Wannius. Vi kan se fram emot en upplevelse som man inte glömmer i första taget. Det blir något alldeles extra för publiken att få möta två så skickliga ryttare som också har med sig influenser från utlandet.

4-årsfinalen inleds med clinicen där Anna och Therese delar med sig av sina erfarenheter och hur de tänker när det gäller unga hästar. Anna är testryttare i finalen, där både hon och Therese också medverkar som domare.

BILJETTER: https://jkpg.com/sv/elmia-scandinavian-horse-show/

Elmia Scandinavian Horse Show anordnas 10-14 oktober av Elmia AB och Scandinavian Horse Event Production AB.

Scandinavian Horse Event Production är ett eventföretag som drivs av Lisen Bratt Fredricsson, Sylve Söderstrand och Jana Wannius.

Elmia AB är ett av Nordens ledande mässföretag och arrangerar årligen mässor inom en rad affärsområden, inklusive kongresser, konferenser och event.