I en undersökning gjord bland elever vid landets naturbruksgymnasier tror 73% av de svarande att de kommer att jobba inom lantbruket i framtiden.

Ungdomarna tror på svenskt lantbruk

Ungdomen tror på framtiden för svenskt lantbruk, trots den rådande situationen för näringen. Det visar en undersökning bland elever vid landets naturbruksgymnasier som besökte mässan Elmia Lantbruk i mitten av oktober. Över 73 procent av 529 deltagare i enkäten svarade att de kommer att arbeta med lantbruk.

Motsvarande undersökning gjordes på Elmia Lantbruk för fem år sedan, hösten 2011. Frågorna var samma den här gången.

– Vi ser en positiv trend i ungdomarnas intresse för lantbruk och deras framtidstro, säger Jonas Bentving, projektledare för Elmia Lantbruk.

2011 var det 70 procent av de tillfrågade som trodde att de skulle arbeta inom lantbruket i framtiden. I år var siffran drygt 73 procent. Motsvarande utveckling gäller deras förväntan om att lantbruk kan ge en bra försörjning. 2011 svarade 62 procent ja på den frågan, i år var det drygt 68 procent.

Även den allmänna bilden av näringen har blivit mer positiv. Då hade 85 procent en positiv bild av lantbruk, nu var det upp mot 89 procent.

Samtidigt ska resultaten vägas mot situationen för branschen. 2011 såg det avsevärt ljusare ut, 2016 beskrivs lantbruk, särskilt mjölkproduktion, som en krisverksamhet. Men det har inte spillt över på ungdomarnas attityder till näringen som helhet.

– 2011 fick vi en ny gymnasieförordning som inledningsvis skapade oro bland eleverna och minskade intresset för våra utbildningar, påpekar Sofie Alvarsson, rektor för Gamlebygymnasiet som är en av Hushållningssällskapets lantbruksskolor.

Samtidigt tycker hon att undersökningen pekar på en trend som finns i samhället. Ungdomarna blir mer positiva till lantbruk och intresset för utbildningarna ökar.

Däremot visar undersökningarna att attityderna har förändrats till näringens olika sektorer. Mjölk- och köttproduktion är inte lika intressant, men samtidigt ser eleverna framtida möjligheter inom skogsbruk, hästföretagande, turism och matförädling.

Vad som är oförändrat är vad som lockar ungdomar till lantbruket. Utöver försörjningen är det självbestämmandet med flexibla arbetstider och möjligheterna att utvecklas.

– En ny generation svenska lantbrukare är på gång och de kommer delvis att välja andra vägar, sammanfattar Jonas Bentving.

Resultatet av enkätundersökning
Ta del av hela resultatet av enkätundersökningen genom att ladda ner pdf-dokumentet nedan under relaterat dokument.