​Uppsägningar aktuellt på Elmia

Elmia AB ser över och effektiviserar sin organisation för att nå ett bättre resultat. Det kommer att innebära uppsägningar och förhandlingar inleds inom kort med företagets fackliga organisation.

— Vi har en övertalighet, men hur många som berörs vet vi inte i dag. Klart är att det kommer att innebära uppsägningar på ett eller annat sätt. De som berörs kommer att erbjudas råd, stöd och kompetensutveckling, säger Roger Jonsson, tillförordnad vd för Elmia AB.

Elmia AB gjorde ett rörelseresultat på minus 5,5 miljoner kronor 2014 och minus 6,3 miljoner kronor förra året. För att klara resultatet 2017 behöver bolagets omkostnader anpassas, vilket innebär att organisation och arbetssätt måste ses över.

— Vi har från ledningens håll tittat på resultat och organisation och fattat beslut om hur vi behöver gå vidare. Vi har också diskuterat behovet av att minska bolagets omkostnader med fackförbundet Visions representanter. Vi vill göra detta i en öppen dialog och samförstånd med Vision, säger Roger Jonsson.

Två förhandlingstillfällen med fackförbundet Vision är avtalade inom den närmaste månaden. Målsättningen är att bli klara under 2016 och gå in i 2017 med en lägre kostnadsstruktur.

— Elmia är ett fantastiskt bolag med unika möjligheter. Vi har de bästa förutsättningarna för att arbeta vidare som ett av Nordens ledande mässbolag med våra fortsatt goda kundrelationer och nya framtida affärer, säger Roger Jonsson.

För mer information kontakta Roger Jonsson, tf VD för Elmia AB, tel: 070-838 83 31