EMC revolutionerar lagring för det virtuella datacentret med nya Virtual Matrix

Pressmeddelande  •  2009-04-14 08:47 CEST

Nya energieffektiva Symmetrix V-Max är världens snabbaste high-end-array

EMC, världens ledande företag inom informationshantering, lanserar idag en ny satsning på high-end-lagring med en helt ny arkitektur specialbyggd för virtuella datacenter. EMC lanserar samtidigt det första lagringssystemet som bygger på den nya arkitekturen. Morgondagens IT-miljöer formas av virtualisering och dessa nya system bildar en av de viktigaste hörnstenarna i detta tekniklandskap

Nya EMC Virtual Matrix Architecture kombinerar standardkomponenter med kapaciteten i EMC Symmetrix, vilket möjliggör skalbarhet av stora mått. Systemen kan skala upp till tusentals terabyte av lagring och tiotals miljoner IOPS (input/output per sekund) vilket innebära att de kan stödja hundratusentals virtuella servrar, från VMware eller andra leverantörer, i en enda sammanslagen infrastruktur för lagring.

EMC Virtual Matrix Architecture är den första arkitektur som kombinerar prestandan och effektiviteten från scale-up-arkitekturer med kostnadseffektiviteten och flexibiliteten från scale-out-arkitekturer. Den är byggd från grunden för att bryta de fysiska barriärer som finns för lagring i datacenter. Den nya arkitekturen inrymmer automatisering, vilket förenklar hantering av lagring och förbrukar mindre energi per terabyte lagrad data än traditionella high-end-lagringssystem.

Det första lagringssystemet som baseras på den nya arkitekturen är nya EMC Symmetrix V-Max, som blir tillgängligt idag. Det är världens största lagringssystem i high-end-klass och använder flerkärniga processorer för att sänka kostnaderna och förbättra IOPS per krona. Kombinerat med den senaste generationen Enterprise Flash, Fibre Channel och SATA-diskar, tillåts användare av Symmetrix V-Max att på ett kostnadseffektivt sätt möta kraven på prestanda och kapacitet i ett enda system. . Det nya systemet utökar EMCs high-end-portfölj där det, tillsammans med EMCs marknadsledande Symmetrix DMX-4 system, utgör de senaste high-end-system som finns på marknaden idag.

- EMC går nu i bräschen med ett genombrott inom high-end-design vars like vi inte sett på nästan 20 år. Det här är ett nytt sätt att se på lagring både i termer av arkitektur och nya produkter, säger Per Ottosson, Country Manager, EMC Sverige. Kunder som rör sig mot virtualiserade datacenter behöver en kostnadseffektiv lagringsarkitektur med flexibilitet för framtiden. Vi har gjort betydande investeringar de senaste åren för att utveckla Virtual Matrix Architecture och resultatet är ännu ett branschgenombrott för EMC.

Nya automatiserade hanteringsverktyg

I virtuella servermiljöer, där lagring måste distribueras på ett enhetligt sätt till flera fysiska servrar och serverkluster, automatiserar Symmetrix V-Max lagrings-provisionering. Dessutom reduceras tiden och komplexiteten för provisionering med 95 procent. Integration med flera VMware-funktioner möjliggör att både server- och lagringsresurser kan delas ut på begäran, med centraliserad hantering, rapportering och kontroll.

Nya Symmetrix V-Max skiktade lagringssystem

Den första nya Symmetrix-modellen baserad på Virtual Matrix Architecture är Symmetrix V-Max, världens största high-end-lagrinssystem med:

• Upp till 128 st Intel Xeon processorkärnor
  • Upp till 1 TB globalt minne
  • Anslutning med Fibre Channel/FICON/Gigabit Ethernet eller iSCSI
  • Senaste generationens Flash/Fibre Channel/SATA diskar
  • Skalar till 2 400 diskar
  • Maximalt användbar, skyddad kapacitet på 2 PB (petabyte)

Ny asynkron replikering utan dataförlust

EMC var pionjärer för remote replication för den högsta nivån informationsskydd med mjukvara SRDF(Symmetrix Remote Data Facility) 1994. Denna teknik fortsätter att vara den mest innovativa i sitt slag och används i storskaliga affärskritiska miljöer världen över. EMC introducerar den nya Zero Data Loss SRDF Extended Distance Protection (EDP)-funktionen för Symmetrix V-Max, som kan dubbla prestandan och reducera kostnaden för replikering över flera platser med upp till 50 procent. SRDF är idealisk för virtuella servermiljöer och har integrerats med VMware Site Recovery Manager (SRM) samt har stöd för EMC Replication Manager för automatiserat skydd av VMware-miljöer.

Snabbare migrering av data - upp till 50 procent snabbare med nya verktyg

För att hjälpa kunder att utnyttja den fulla kapaciteten hos Virtual Matrix Architectures introducerar EMC Global Services en ny EMC Migration Suite med verktyg och tjänster för att snabba på migrationsprocesserna och göra migreringar till den nya arkitekturen upp till 50 procent snabbare och mer effektiva.

EMC-godkända lösningar för ledande datacenterapplikationer

De unika funktionerna i Symmetrix V-Max ger kunderna nya och effektiva sätt att tillgodose behoven av de mest kritiska datacenterapplikationerna, vilket inkluderar de från Microsoft, Oracle och SAP. EMC från start en uppsättning lösningar, EMC Proven Solutions, som accelererar implementation av VMware-, Microsoft- och Oracle-applikationer med Symmetrix V-Max. Dessa dokumenterade best-practices och tjänster från branschexperter drar nytta av den fulla kapaciteten i Virtual Matrix Architechture för att maximera resurser till lägsta möjliga kostnad.

Tillgänglighet

Symmetrix V-Max system finns tillgängligt omedelbart.

Mer information

Mer detaljer kring den nya arkitekturen och de nya systemen finns tillgängligt på www.overtakethefuture.com.

För ytterligare information, kontakta:
Per Ottosson, Country Manager, EMC Sverige, telefon: 070-530 90 04, e-post: Ottosson_Per@emc.com

Max Leissner, Produktchef, EMC Sverige, telefon: 070 - 565 46 53, e-post: Leissner_Max@emc.com

Jan Hesselberg, Marketing Manager EMC Sverige, telefon: 070-258 20 71, e-post: Hesselberg_Jan@emc.com

Om EMC
EMC Corporation (NYSE: EMC) är världens ledande företag inom informationshantering med lösningar för organisationer av alla storlekar. EMC skapar IT-infrastrukturer som optimerar informationshanteringen i syfte att maximera värdet av organisationers information. EMC har 40 000 anställda världen över och finns representerade i 80 länder. Den nordiska organisationen består idag av 300 personer. Mer information om EMC:s produkter och tjänster hittar du på www.emc.com.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom