Eminent vinner upphandling för Uppåkra Arkeologiska Centrum

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2014 13:16 CEST

Bakom den vitkalkade kyrkan i Uppåkra, mitt på den skånska slätten ligger en kulturskatt begraven. Under myllan finns lämningarna av det som var en sprudlande järnåldersstad. För att sprida kunskapen om Uppåkra satsar nu Stiftelsen för Uppåkra Arkeologiska Centrum på ett pedagogiskt koncept riktat mot skolbarn. Eminent vann upphandlingen och har fått i uppdrag att ta fram materialet till projektet.

Tanken är att utveckla ett pedagogiskt koncept för skolelever. Man vill ge dem chansen att göra en egen tolkning av vad som kan ha hänt på olika platser i järnålderns Uppåkra. Till hjälp kommer de att få samma ledtrådar som arkeologerna utgått från, det vill säga fynd, planritningar, skelettstudier med mera. Projektet går under arbetsnamnet ”Tidsdetektiven”. Eminents roll i projektet blir att ta fram en folder som guidar eleverna i detektivarbetet.

– Vi tycker att det här är ett otroligt spännande projekt, berättar Oskar Lärn, VD på Eminent. Materialet vi ska ta fram inkluderar bland annat ett antal illustrationer och kommer att bli en inspirerande uppgift för våra duktiga illustratörer. Upplägget kräver en stor dos av pedagogiskt tänkande. Det gäller att väcka nyfikenheten till liv hos de barn som besöker Uppåkra – 1000 år efter dess storhetstid.

Eminent har tidigare gjort ett antal uppdrag för UAC och är väl bekant med fornfynden och platsen.

Om Uppåkra och UAC:
Uppåkra är Skandinaviens största, fyndrikaste och mest långvariga järnåldersstad. På denna plats har det funnits en stadsliknande bebyggelse och en intensiv och komplex verksamhet har försiggått under en period som sträcker sig över mer än ett årtusende, från cirka 100 f. Kr. till cirka 1000 e. Kr.

Stiftelsen Uppåkra Arkeologiska Center har till ändamål att främja arkeologisk, kulturhistorisk, museal och kulturell verksamhet i anslutning till fornlämningarna i Uppåkra. Läs mer på www.uppakra.se.

Eminent Communications AB är en Malmöbaserad reklambyrå med inriktning på både digital och tryckt produktion. Bland våra uppdragsgivare finns bland annat företag som Procurator, Consafe Logistics, Leröy Nordhav, Höganäs Energi, Ystad Energi och ICA Malmborgsgruppen. Eminent startade i Lund 1997 och ligger sedan 2010 på Beijerskajen 12 i Malmö.

Kommentarer (0)