COP22: AP-fonder investerar i vindkraftsbygge i ockuperade Västsahara

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2016 20:48 CET

Idag lanseras en rapport som visar hur Marockos gröna energi byggs ut i ockuperade Västsahara. Siemens och Enel bygger vindkraftverk vars energi används till att driva exploateringen av icke-förnybar fosfat från ockuperat område. Svenska AP-fonder investerar i både Siemens och Enel.

Marocko, som är årets värd för FN:s klimatkonferens, marknadsför sina projekt inom grön energi utan att nämna att de genomförs på ockuperat område. 2 av 5 planerade vindkraftsparker kommer nämligen att byggas i Västsahara. En ny rapport från Western Sahara Resource Watch visar att 22 vindkraftverk som tidigare byggts av Siemens har försett 95 % av den energi som behövs för utvinningen av icke-förnybara mineraler från Västsahara. Svenska AP-fonder har investeringar i Siemens.

– Det är oerhört allvarligt att utländska företag bidrar till att Marockos ockupation över Västsahara befästs. Svenska pensionspengar är idag med och finansierar folkrättsbrott, vilket svenska medborgare sannolikt vänder sig mot. Marocko plundrar västsaharierna på deras egna naturresurser, vilket är tvärt emot hållbart, säger Julia Finér, talesperson Emmaus Stockholm

Tyska Siemens och italienska Enel är de utländska företag som är mest involverade i vindenergiproduktionen på ockuperat område. Fjärde och Sjunde AP-fonden har aktier i dessa företag. Exploateringen av Västsaharas naturresurser strider mot folkrätten då den inte kommer befolkningen till del. I de västsahariska flyktinglägren har stora protester anordnats mot Siemens inblandning i en verksamhet som lägger hinder för FN:s fredsprocess.

– Svenska pensionspengar bör inte finansiera exploatering av Västsaharas naturresurser. Regering och riksdag bör uppmana svenska företag och investerare att inte investera i eller bedriva verksamhet i ockuperat område, precis som redan gjorts i Norge och Danmark, fortsätter Julia Finér.

Läs rapporten här.

Om Emmaus Stockholm

Emmaus Stockholms främsta fråga är Västsaharas rätt till självbestämmande. Västsahara är ockuperat av Marocko sedan 1975. Emmaus Stockholm skickar kläder, mat och ekonomiskt stöd till de västsahariska flyktinglägren. Vi arbetar även opinionsbildande i Sverige för ett fritt Västsahara.

Emmaus Stockholm är en sekulär och partipolitiskt obunden förening.

Emmaus är en världsomspännande solidaritetsrörelse som grundades 1949 i Frankrike. Det finns mer än 300 Emmausgrupper i 35 länder.

Kommentarer (0)