Ung svenska utslängd ur Västsahara

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2016 07:37 CET

Tove Liljeholm har precis blivit utslängd ur Västsahara som ockuperas av Marocko. Hon fick inte ens komma in i landet utan blev stoppad av marockansk polis i en checkpoint på vägen. Marocko får nu skarp kritik från människorättsorganisationen Emmaus Stockholm som menar att händelsen visar på hur viktigt det är att erkänna Västsahara och sätta press på ockupationsmakten Marocko.

-Jag ville höra hur västsaharierna som med fredliga medel kämpar för sin lagliga rätt till sitt land, mottagit beskedet om en tillbakagång i svensk politik och hur det påverkar dem, säger Tove Liljeholm.

I fredags meddelade regeringen att man inte tänker erkänna Västsahara. Detta har mottagits med stor frustration, speciellt i det ockuperade Västsahara där västsaharier lever under svåra förhållanden. Även i de västsahariska flyktinglägren är besvikelsen stor bland de unga som sätter mycket hopp till Sverige.

-Den FN-process som Sveriges regering vill stärka fungerar inte i praktiken och västsaharierna är otroligt besvikna på Sverige som traditionellt stått upp för mänskliga rättigheter och folkrätten, säger Julia Finér, ordförande för människorättsorganisationen Emmaus Stockholm.

Västsahara är ockuperat av Marocko sedan 1975 i strid med internationell rätt. Inget land erkänner Marockos anspråk på Västsahara. Människorättssituationen i det ockuperade Västsahara är mycket alarmerande. FN-mandatet på plats i Västsahara är det enda FN-mandat i modern tid som inte har som uppdrag att övervaka att det inte begås brott mot de mänskliga rättigheterna.

Om Emmaus Stockholm

Emmaus Stockholms främsta fråga är Västsaharas rätt till självständighet. Västsahara är ockuperat av Marocko sedan 1975. Emmaus Stockholm skickar kläder, mat och ekonomiskt stöd till de västsahariska flyktinglägren. Vi arbetar även opinionsbildande i Sverige för ett fritt Västsahara.

Emmaus Stockholm är en sekulär och partipolitiskt obunden förening.

Emmaus är en världsomspännande solidaritetsrörelse som grundades 1949 i Frankrike. Det finns mer än 300 Emmausgrupper i 35 länder.

Kommentarer (0)