Empower förvärvar Helsingfors Energis dotterbolag Mitox Oy

Nyhet   •   Maj 12, 2014 11:54 CEST

Empower har förvärvat Mitox Oy – ett dotterbolag till Helsingfors Energi (Helen-koncernen). Mitox Oy omsatte 21 miljoner euro 2013 och affären träder i kraft i början av juni. I och med förvärvet flyttas cirka 70 personer över till Empower-koncernen.

Inom Empower arbetar Information Management divisionen i energisektorn med tjänster för energimarknadsprocessen, informationssystem och kontrollrum. Förvärvet stärker Empowers ställning som en av Finlands ledande leverantörer av mättjänster. Genom Empowers och Mitox samlade resurser och kompetens blir det nu möjligt att tillhandahålla ett bredare utbud tjänster än tidigare. Förvärvet förväntas också stärka den redan etablerade kundrelationen till Helen-koncernen.

– Mitox är en uppskattad och kompetent leverantör av mätlösningar för el, fjärrvärme, vatten och fjärrkylning i Finland. På Empower utvecklar vi ständigt våra tjänster i samarbete med våra kunder och har som mål att vara en föregångare i branschen. Mitox kompletterar Empowers redan omfattande internationella serviceutbud och genom förvärvet kan vi ge ännu bättre service åt våra kunder samtidigt som vi fortsätter att utveckla våra tjänster. Vi kommer att fortsätta sälja de tjänster som Mitox tillhandahåller och strävar efter att stärka Mitox kundrelationer, säger Empowers verkställande direktör Eero Auranne.

– Avtalet är positivt både för Helsingfors Energi och för Mitox. Helsingfors Energi fokuserar allt tydligare på sin kärnverksamhet och utvecklingen av den. För Mitox innebär den nya ägaren goda förutsättningar för att utveckla mätverksamheten och öppnar nya möjligheter för personalen, säger Pekka Manninen, verkställande direktör på Helsingfors Energi.