Empower sprider julglädje via Röda korset

Nyhet   •   Dec 04, 2015 11:35 CET

Empower stödjer i år Röda korsets julkampanj genom att bidra till insatser som sprider julstämning till utsatta familjer med barn.

- Vi vill vara en ansvarsfull samhällsmedborgare och stödja familjer med barn i svåra situationer. Vi har valt att fokusera vårt stöd till Röda Korset både i Finland och Sverige i år. I Sverige går vårt stöd till aktiviteter som hjälper till att förena barn och föräldrar som har separerats på grund av krig eller någon annan konflikt att återförenas. Ingen ska ofrivilligt behöva fira jul ensam och det här är ett sätt att motverka det, säger Empowers vd Camilla Sundström.

I Sverige finns det just nu hundratusentals barn och föräldrar som skilts åt genom krig och konflikter. Röda Korsets familjeåterförenare jobbar via ett globalt nätverk med att sammanföra dessa familjer och återförenar varje år tusentals familjer.

I Finland går stödet till Röda korsets och Mannerheims gemensammakampanj ”Good Christmas Spirit.” Bidragen till kampanjen används till presentkort på livsmedel värt 70 € som delas ut till familjer med mycket låga inkomster eller som befinner sig i en svår livssituation. Målet med kampanjen är att samla in totalt 1 540 000 €, vilket möjliggör en distribution av 22 000 presentkort.

Om Röda korsets verksamhet i Sverige:
Röda Korset har sedan i september nått över 46 000 människor på flykt. Utöver hjälpen att återförena familjer, söka efter saknade anhöriga och ge stöd till ensamkommande flyktingbarn, delar de ut vatten, frukt och kläder och ger första hjälpen samt medmänskligt stöd. Röda Korset finns också sedan tidigare på asylboenden över hela landet med sociala aktiviteter, tränar svenska och barngrupper för att bidra till en bra start här. De driver behandlingscenter för krigs- och tortyrskadade, vårdförmedling för papperslösa och asylsökande samt erbjuder rådgivning i enskilda flyktingärenden.

Om Empower:
Empower är ett serviceföretag som bygger och underhåller el- och telekomnät, underhåller fabriker och kraftverk samt levererar informationshanteringssystem och tjänster till energibranschen. Företaget erbjuder tjänster på över ett hundra orter i Finland, Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. Under 2014 omsatte Empower 311 miljoner euro och det sysselsätter cirka 2700 personer. www.empower.eu

För mer information kontakta kommunikationsansvarig Emma Ny
emma.ny@empower.eu - 072-502 91 37