Empower bygger fiber för Splitvision i Borås

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2015 11:07 CET

Splitvision satsar stort på utbyggnaden av stadsnätet och har nu anlitat Empower för totalentreprenaden av de två områden som står på tur att få fiber.

Empower kommer ansvara för fiberutbyggnaden till områdena Brämhult Fågelgatorna och Sörmarken med 600 möjliga anslutna hushåll och ett ordervärde på 11 miljoner kronor. Målsättningen är en effektiv utrullning av fibernätet med bibehållen hög kvalitet för att säkerställa hög kundnöjdhet. Genom att bygga och samförlägga vissa områden för Splitvision och Borås Stads belysningsavdelning kommer kostnaderna dessutom att hållas nere.

Det nya avtalet stärker det sedan tidigare nära samarbetet mellan Splitvision och Empower.

- Empower har sedan tidigare haft totalentreprenaden för fiberutbyggnaden i Sjömarken Väst med ett mycket gott resultat och vi ser fram emot att fördjupa vårt samarbete med det här nya avtalet, säger Susanne Krönström, utbyggnadsansvarig Splitvision Borås Stadsnät.

Borås Stadsnät ska under en femårsperiod investera 405 miljoner kronor vilket ska ge boråsarna bredband med minst 100 Mbps. I dagsläget har cirka 700 arbetsplatser och 9 000 privata hushåll anslutits till stadsnätet. Totalt ska 17 800 hushåll få samma möjlighet.

Arbetet i Brämhult Fågelgatorna och Sörmarken påbörjas i december och beräknas vara slutfört till sommaren.

- Vi är stolta över det förnyade förtroendet från Splitvision. Vår lokala närvaro och erfarenhet från fiberutrullning med allt från projektering, byggnation till driftsättning ger goda möjligheter för att Borås stadsnät att snabbare expandera så att fler boråsare kan få möjligheten att ansluta sig, säger Tommy Ivarsson, KAM för Empower.

För ytterligare information; kontakta
Tommy Ivarsson, KAM, Empower AB
Tel: +46 725 350 320, tommy.ivarsson@empower.eu

Om Borås Elnät AB:s uppdrag är att säkerställa ett väl fungerande el- och kommunikationsnät i Borås Stad. Det görs genom att tillhandahålla en stabil plattform för fri konkurrens på elmarknaden, samt att utveckla konkurrensen på såväl privat- som företagsmarknaden inom datakommunikation. Deras långsiktiga uppdrag när det gäller affärsområde Stadsnät omfattar fiberanslutning av alla boråsare.

Empower är ett tjänsteföretag som bygger och underhåller el- och telekomnät, underhåller fabriker och kraftverk samt levererar informationshanteringssystem och tjänster till energibranschen. Företaget erbjuder tjänster på över ett hundra orter i Finland, Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. Under 2014 omsatte Empower 311 miljoner euro och det sysselsätter cirka 2700 personer. www.empower.eu