Empower förstärker verksamheten inom Information Management

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2015 08:00 CEST

-Erik Alquist ny Sales Director i Sverige

Empower har beslutat sig för en intensiv satsning inom Information Management på den svenska marknaden och anställer därför ytterligare en Sales Director till affärsområdet. Erik Alquist, som började sin anställning den 28 september, är placerad på Empowers huvudkontor i Stockholm.

- Jag ser framemot att kunna erbjuda nya möjligheter för kunderna på den svenska energimarknaden, säger Erik Alquist.

Erik har en lång erfarenhet från energibranschen både som leveransansvarig och sverigechef på EG Utility, en av Empowers konkurrenter i Sverige. Han har många års erfarenhet av lösningar och affärer på den svenska marknaden bland annat från Cap Gemini, Atlas Copco och Ericsson.

- Empower utmärker sig genom att ha en unik blandning av moderna webbaserade systemlösningar kombinerat med ett tjänsteutbud som kunden kan utnyttja för valfria delar av sin verksamhet. Detta koncept är ännu så länge ovanligt på den svenska energimarknaden men det växer stadigt i både Finland och Norge samt i en mängd andra EU-länder. Jag tror att många svenska leverantörer i framtiden kommer att söka nya lösningar där man satsar på sin kärnverksamhet och låter en operationell tjänsteleverantör ta hand om uppgifter som mätvärdesinsamling, balansavräkning, meddelandehantering och mycket annat. Det kan också vara skönt att slippa ta hand om servrar, datahallar, backuper och stora datamängder, säger Erik.

Mika Yletyinen, President, Information Management Division: +358 400 452 870
Erik Alquist, Sales Director, Information Management Division: +46 72 564 18 92

Empower är ett serviceföretag som bygger och underhåller el- och telekomnät, underhåller fabriker och kraftverk samt levererar informationshanteringssystem och tjänster till energibranschen. Företaget erbjuder tjänster på över ett hundra orter i Finland, Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. Under 2014 omsatte Empower 311 miljoner euro och det sysselsätter cirka 2700 personer. www.empower.eu