Empower vinner tre stationsuppdrag för E.ON

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2016 06:05 CET

Empower har vunnit kontrakten för helrenoveringen av tre transformatorstationer i närheten av Malmö. Kontrakten är en strategiskt viktig vinst för Empower som nu tar ett stort steg in den svenska marknaden för transformatorstationer.

-E.ONs beslut att välja oss som huvudentreprenör för alla tre stationer, och inte bara en, är ett tydligt bevis för att Empower har den kompetens och de muskler som behövs för den här typen av uppdrag. Vi ser fram emot ett gott samarbete med E.ON och ett effektivt och avbrottsfritt projekt, säger Andreas Enbom, affärsområdeschef Power Network Services, Empower

Kontraktet är en totalentreprenad för transformationsstationerna Borrby, S:t Olof och Sövestad som alla ligger inom 1 timmes radie från Malmö. Kontraktet omfattar allt från design, rivning, byggnation, dokumentation etc. till driftsättning och slutbesiktning. Arbetet med designen har redan påbörjats och själva arbetet i stationerna kommer att ske under 2016 med beräknad slutbesiktning i oktober och november. Projektet beräknas omfatta som mest upp till 20 personer.

- Det är ett stort och spännande projekt som vi nu har framför oss. Kvalité och arbetssäkerhet är alltid vår högsta prioritet och vi har därför valt att ha egna Byggarbetsmiljösamordnare vilket gör att vi kan ta heltäckande ansvar för arbetsmiljöplanerna i våra kundprojekt. Med BAS P och BAS U internt har vi kompetens hela vägen från planering, riskbedömning och projektering till utförande för våra projekt inom Power Network Services, säger Anders Enbom.

Power Network Division har tidigare under året utfört ett uppdrag på ledningssidan för E.ON då de bytte ut topplinan på den 9 mil långa kraftledningen mellan Nässjö och Alvesta i Småland. Det nya avtalet är ett bevis på att det arbete Empower tidigare utfört har levt upp till E.ONs högt ställda krav på kvalitet och säkerhet.

Anders Enbom affärsområdeschef Power Network Services, Empower

Mail: andreas.enbom@empower.eu

Empower är ett serviceföretag som bygger och underhåller el- och telekomnät, underhåller fabriker och kraftverk samt levererar informationshanteringssystem och tjänster till energibranschen. Företaget erbjuder tjänster på över ett hundra orter i Finland, Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. Under 2014 omsatte Empower 311 miljoner euro och det sysselsätter cirka 2700 personer. www.empower.eu