Lurs Fiber väljer Empower för fiberutbyggnaden i Tanum i Bohuslän

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2015 09:01 CET

Lurs Fiberförening i Bohuslän, håller just nu på med ett omfattande Fiberprojekt i Tanums kommun där över 200 hushåll ska anslutas till det nationella fibernätet. De har nu valt Empower för utrullningen av projektet.

Uppdraget avser en helhetslösning med projektering, projektledning, förläggning av kanalisation, fiberblåsning, fibersvetsning, inmätning samt nätdokumentation. Projektet som startar i början av 2016 ska vara klart 2017.

"Vi har stor erfarenhet av fiberprojekt i Bohuslän och vi är väldigt stolta över att fått förtroendet även från Lurs Fiberförening. Vi ser fram emot att få bygga fiber med hög kvalitet till föreningens medlemmar, säger Tommy Ivarsson, affärsutvecklare inom Empower."

Tidigare har de boende i Tanum kunna köpa en Internetanslutning via kabelnätet eller ADSL med till exempel 10 megabyte/sekund. Med det nya fibernätverkat ökar kapaciteten till upp till 100 Mb/s. Den betydligt snabbare och säkrare uppkopplingen har många fördelar, till exempel ökar möjligheterna att arbeta från hemmet utan störningar samt att kunna ta del av det ökade utbudet av elektroniska samhällstjänster och service vilket är bra för bygden.

- Vi ser fram emot byggnationen av vårt fibernät med Empower och hoppas att projektet snart kan påbörjas. Det kommer göra stor skillnad för oss som bor i området", säger Anette Tengberg, ordförande i Lurs Fiberförening.

Tommy Ivarsson, KAM, Empower AB
Tel: +46 725 350 320, tommy.ivarsson@empower.eu

Empower är ett serviceföretag som bygger och underhåller el- och telekomnät, underhåller fabriker och kraftverk samt levererar informationshanteringssystem och tjänster till energibranschen. Företaget erbjuder tjänster på över ett hundra orter i Finland, Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. Under 2014 omsatte Empower 311 miljoner euro och det sysselsätter cirka 2700 personer. www.empower.eu