Nu lanseras ICA-klassikern - en av Sveriges större hälsosatsningar någonsin utvecklad av ICA och En Svensk Klassiker

Idag nås cirka 2,5 miljoner hushåll som har ICA-kortet av en inbjudan att delta i en stor hälsosatsning - ICA-klassikern. Det är startskottet på ett mångårigt projekt framtaget i nära samarbete mellan ICA och En Svensk Klassiker och bygger i första hand på en digital plattform där deltagarna kan registrera sin fysiska aktivitet och få möjlighet att förbättra sin hälsa samt bli!belönade med rabatter och erbjudanden på vägen.

ICA-klassikern är en förlängning av ICA:s övergripande hälsosatsning ”Var med och må bra” samt har en grund i En Svensk Klassikers egen mission om att göra Sverige och svenskarna friskare. Gemensamt finns ett tydligt mål om att uppmuntra rörelse och inspirera till en sundare livsstil.

-Vi är oerhört stolta över att vara medarkitekter till denna hälsosatsning. Genom ICA-klassikern får vi en fantastisk möjlighet att vara med och påverka miljoner människors livsstilsval. Förhoppningen är att initiativet inte bara aktiverar människor som redan rör på sig mycket utan att vi på allvar även kan få nyfikna nybörjare att komma igång, få in mer motion i sin vardag samt äta en bättre kost, säger Michael Thorén, VD på En Svensk Klassiker.

Första datum för deltagarna att registrera sina aktiviteter i cyklingen är måndag vecka 15 och deltagarna har sedan nio veckor på sig att cykla sträckan motsvarande Vätternrundan.

Om ICA-klassikern:
ICA-klassikern består av samma fyra moment som En Svensk Klassiker: 300 kilometer cykling, 3 kilometer simning, 30 kilometer löpning/gång och 90 kilometer längdskidor/stavgång. Skillnaden är att deltagarna har flera veckor på sig att klara av varje moment och varje moment registreras i en applikation som grundar sig på en teknik och metodik utvecklad av En Svensk Klassiker. Aktiviteten pågår löpande under året och först ut är cykelmomentet inför Vätternrundan, därefter följer Vansbrosimningen, Lidingöloppet och Vasaloppet.

För att få delta i ICA-klassikern behöver man vara innehavare av ett ICA-kort samt betala en anmälningsavgift om 50 kronor. Under de olika momenten erbjuds man olika rabatter från partnerföretag samt även hos ICA, till exempel 50 procent rabatt på utvalda frukt och grönsaker.

Omfattande kommunikation:
ICA-klassikern är en stor satsning som börjar lanseras denna vecka då tidningen Buffé når alla hushåll med ICA-kortet. Aktiviteten kommuniceras sedan löpande under hela året med målet att få så många kunder som möjligt att delta.

Läs mer om ICA-klassikern på www.icaklassikern.se.

För mer information kontakta:
Michael Thorén, VD En Svensk Klassiker, tfn. 070-559722, e-post: michael.thoren@ensvenskklassiker.se

För att erövra En Svensk Klassiker ska du genomföra ett av skidloppen: Engelbrektsloppet , 60 km, alternativt Vasaloppet/Öppet Spår, 90 km, Vätternrundan på cykel, 300 km, Vansbrosimningen/ Vansbro Öppen Älv 3 km, Lidingöloppet, löpning, 30 km.

När du genomfört de fyra loppen under en tolvmånadersperiod är du berättigad till En Svensk Klassikers diplom med ett unikt nummer. Du kan även köpa klassikermedaljen. Du gör loppen i valfri ordningsföljd.