El från vibrationer får internationellt pris

Innovationsbolaget Revibe Energy blev trea i den världsomfattande cleantechtävlingen CleanTech Challenge som ägde rum 24–25 april i London. Företaget har utvecklat en revolutionerande teknik som omvandlar vibrationer till el. Revibe Energy var det enda svenska bolag som deltog i finalen i London.

– Det bekräftar att vi har en stark innovation som även står sig internationellt, säger Viktor Börjesson, VD på Revibe Energy.

Revibe Energy startade i höstas som ett joint venture mellan tre parter: de tre entreprenörerna som driver bolaget, Encubator AB och Saab Ventures. Bolagets idé kommer ursprungligen från Saab och den har nu vidareutvecklats för den civila marknaden.

Innovationen bygger på att man skapar energi genom att omvandla vibrationer till el, vilket ger möjlighet att använda el där det idag är svårt.

– Elen kan användas till sensorsystem inom en rad områden där det idag är besvärligt att använda elkablar eller batterier. Våra försök i både labb och i verklig miljö visar att vår innovation fungerar mycket bra. Vi har bland annat provat att använda den på tåg för övervakning av temperaturen i hjulaxlar, säger Viktor Börjesson.

Bolaget räknar med att nå ut med sin produkt på marknaden inom ett år. Tågindustrin blir den första marknaden som bolaget kommer att vända sig till.

– Tåg har ett stort behov av övervakning för att förebygga underhåll och då med annan teknik än den som erbjuds i dag med kablar och batterier. Vår lösning kan dock användas till en rad olika applikationer, säger Viktor Börjesson.

Att Revibe Energy har utvecklat en hållbar energikälla för att driva sensorsystem tilltalade juryn i CleanTech Challenge där de blev trea. Tävlingen har pågått sedan i januari och totalt tävlade cirka 450 bolag från hela världen; tio av dessa bolag gick till finalen i London. Vinnaren blev ett företag från Singapore som utvecklar isolerande film till elektroniska komponenter, vilket avsevärt kan förbättra livslängden och effektiviteten av elektronik.

Mer information:

Viktor Börjesson, VD på Revibe Energy, 0739-31 05 12, viktor.borjesson@revibeenergy.com

www.revibeenergy.com

• cleantech
  • chalmers school of entrepreneurship