Encubator företaget Cryptango i samarbete med Cactus UniView kring säkerhet i SCADA-kommunikationen

VA-Mässan, Elmia Jönköping, 2014-10-01

Det prisbelönade svenska bolaget Cryptango, med produkter för skyddad SCADA-kommunikation, har idag tecknat samarbetsavtal med Cactus UniView. Samarbetsavtalet innebär att Cactus kommer att återförsälja Cryptangos produkter för att ge SCADA- kommunikationen en hög säkerhetsnivå.

I ett modernt samhälle som alltmer bygger på datakommunikation blir även SCADA-nätverken sårbara för obehöriga intrång. Idag behöver man inte längre vara en expert för att kunna komma in i oskyddade nätverk och skicka falska styr- och mätvärden t ex till en understation.

-Många SCADA-system är dessutom installerade för flertal år sedan och dessa utvecklades därför utan kännedom om dagens säkerhetshot. Så det är inte ens säkert att de går att modifiera för att få högre säkerhet, eller att hitta någon som skulle kunna göra det utan att orsaka driftstopp och instabilitet i systemen med stora kostnader som följd, säger Leif Åkesson på Cryptango.

Med Cryptango kan man installera ett skydd för SCADA-kommunikation, utan att modifiera systemen eller orsaka driftstopp. Modulerna installeras på några minuter och ger ett omgående skydd som stoppar obehöriga.

Produkterna demonstreras på VA-Mässan i monter B02:89.

För mer information kontakta:

Leif Åkesson
Tf VD
Cryptango AB
Telefon:  031 389 05 00
Mobil: 0705 390 490
E-post: leif.akesson@cryptango.com
www.cryptango.com

Glen Nivert
Affärsområdeschef
Cactus UniView AB
E-post: glen.nivert@cactusuniview.se
www.cactus.se

Om Cryptango:

Cryptango vill skapa ett säkrare samhälle genom att skydda information och kommunikationssystem i kritiska infrastrukturer. Bolaget startades genom ett samarbete mellan Encubator på Chalmers och teknikutvecklingsbolaget Informasic med målet att skapa en robust teknikplattform för ökad säkerhet i SCADA-system.

Namnet Cryptango är lite dubbelbottnat och skulle kunna uttydas som ”crypt and go” vilket anspelar på den enkla installationen och att den inte kräver någon modifiering av de system som ska skyddas.

Om Cactus Uniview:

Varje dag används våra system för att driva livsviktig infrastruktur med mer än 100 kunder. Verksamheten omfattar en stor del av Sveriges vattenproduktion och distribution, stora delar av energiproduktionen samt viktiga tågförbindelser.

Kaktusen var vår inspiration när vi namngav vårt företag. Kaktusen trivs i miljöer med höga krav på flexibilitet, anpassningsförmåga och idérikedom. Precis som våra system.