Energimolnet visar att Chalmers modell för entreprenörskap fungerar

Bolaget bakom Energimolnet gör positivt resultat redan under sitt första verksamhetsår. Är det märkvärdigt? Ja, historien visar att det inte är enkelt!

Teknikbaserade start-up med koppling till de tekniska högskolorna förknippas ofta med en inledande utvecklingsperiod utan större intäkter och därmed behov av riskkapital för att täcka underskott och utvecklingskostnader. På Chalmers Entreprenörskolas egen företagsinkubator, Encubator ser man till att portföljbolagen tidigt sätter fokus på marknad, kundvärde och försäljning för att börja generar egna intäkter.

Två av bolagen i Encubators portfölj som visar på både bredden i verksamheten men också på värdet av kundfokus är bolaget bakom Energimolnet och Wyberry Technologies.

Encubator är nära knutet till Chalmers och startar varje år omkring ett dussin så kallade ventures, som ges chansen att utvecklas till företag med lönsamhet och tillväxt. Ungefär hälften lyckas vilket är ett gott betyg åt Encubators modell för entreprenörskap. Sedan starten 1997 har över 60 bolag skapats.

– Vi förverkligar goda affärsidéer tillsammans med Chalmers Entreprenörskola, berättar Linnea Lindau, VD för Encubator. Genom att matcha bra affärsidéer med drivna entreprenörer med fokus på att lösa problem åt kunderskapar vi nya lönsamma tillväxtbolag. Ett nyckelord i vårt arbetssätt är kundfokus och vi pushar därför våra portföljbolag att tidigt hitta sin marknad, sälja sin produkt och generera egna intäkter och inte göra sig beroende av externt riskkapital.

Detta är en modell som visat sig framgångsrik oavsett om det handlar om en supersnabb avancerad trådlös videoöverföring eller molntjänster för energidata.

Playback Energy har utvecklat och säljer Energimolnet, som snabbt och kostnadseffektivt kopplar ihop landets alla energibolag med energiförbrukarna så att fastighetsbolag, kommuner, företag och vanliga konsumenter enkelt kan få tillgång till energiförbrukningsdata från hela Sverige. Energimolnet tjänst ligger helt i det så kallade molnet, och bygger på det senaste inom databas och ”API”-teknologi vilket gör det enkelt att utöka kapaciteten och koppla ihop Energimolnet med olika tredje-parts applikationer som behöver tillgång till energidata.

– Vår affärsmodell och produkt har helt och hållet utvecklats i samverkan med våra kunder vilket idag är både energibolag och energiförbrukare, berättar Playback Energys VD Magnus Lüttkens. Dialogen med kunderna innebar att vi snabbt fick omvärdera och anpassa vår ursprungliga affärsidé och tekniska lösning till att lösa kundproblem som vi inte ens visste fanns när vi började vår resa. Det positiva med detta är dock att vi från dag ett har kunnat genera ett värde som kunderna vill betala för vilket har gjort det möjligt för oss att både bygga en kundbas och tjäna pengar.

Att visa svarta siffror redan under sitt första verksamhetsår är ovanligt för startups säger Linnea Lindau men i Encubators portfölj har vi faktiskt flera stycken som lyckats med samma sak vilket är ett bevis på att vår modell fungerar, det senaste exemplet är nu tjänsten Energimolnet

Ett annat bolag i Encubators portfölj med starkt marknadsfokus är Wyberry.
Wyberry utvecklar en patenterad teknik för trådlös dataöverföring som möjliggör extremt höga överföringshastigheter och som samtidigt är mycket stabil.

– Vi jobbar mot att erbjuda våra kunder att sända och ta emot data med 10 Gbit/sekund, vilket motsvarar att överföra en hel DVD-film med bästa kvalitet på bara några sekunder, berättar Jens Kjellerup, VD för Wyberry.

Tekniken kan t ex användas för videoöverföring vid stora evenemang som konserter eller sport, där den ersätter fiberkablar som är både dyrbart och tidsödande att installera.

– Vi har mött ett stort intresse från marknaden, vilket innebär att våra potentiella kunder under sommaren kommer att fälttesta vår demoprodukt som trådlöst sänder högupplöst video upp till 500m med så lite som 50 mikrosekunders fördröjning, säger Jens Kjellerup.

Efter att bland annat fått två miljoner kronor i stöd från Vinnova för verifieringsfasen, räknar Wyberry med att starta sin försäljning i början av 2015.

– Wyberry och Energimolnet är två bra exempel på värdet av att tidigt fokusera på sina tilltänkta kunder, konstaterar Linnea Lindau. För en entreprenör finns ingen bättre bekräftelse på att det man gör är rätt än när man kan skicka sin första faktura.

• encubator ab
  • företagsinkubator
  • inkubatorsföretag
  • chalmers school of entrepreneurship