Gör rätt klädinköp med ny app

I helgen lanserades appen Picwear till iPhone och Android, som hjälper klädentusiaster att hitta rätt. Genom din geografiska plats visar Picwear utbudet från de butiker som finns i närheten och gör det enkelt att hitta rätt plagg. Med hjälp av appen kan man jämföra pris, varumärken och butiker samt hålla sig uppdaterad på nyheter och reor i sin omgivning.

Idag sker majoriteten av alla inköp av kläder och skor fortfarande i butik. Att klämma och känna innan man bestämmer sig är en självklarhet för många. Ett verktyg för att knyta samman de faktiska butikerna med de digitala fördelarna har saknats.

”Det är något som både butiker och kunder har efterfrågat och som appen Picwear är lösningen på”, säger Markus Secund, Co-founder Picwear.

Appen vänder sig till de som gillar shopping och dem som är har ont om tid och snabbt vill kunna se utbudet eller en specifik vara i det aktuella området. I appen kan man exempelvis söka efter ett specifikt plagg, varumärke eller butik. Därefter kan man bland annat få information i vilka butiker den sökta produkten finns, en karta var butikerna ligger, information om butiken med öppettider med mera. Appen innehåller även möjligheter att dela med sig av sitt senaste köp till sociala medier eller be om en väns åsikt om en specifik vara.

– Appen är enkel att använda och det är enkelt att hitta det man söker efter. Det har varit grundläggande kriterier när vi utvecklat appen, säger Markus Secund.

Bolaget bakom appen drivs av tre entreprenörer med ursprung från Chalmers Entreprenörsskola, Markus Secund, David Lundgren och Arthur Noort. De har tillsammans med IT-studenter från Chalmers utvecklat appen och plattformen.

Lansering sker nu i Göteborg och ett 40-tal butiker är med redan från starten. I höst expanderar Picwear till Stockholm och Malmö, därefter planeras en internationell satsning till stora europiska städer.

Markus Secund, medgrundare, Picwear, telefon 070-201 30 91, markus@picwear.se, http://picwear.se/Press.html

• app
  • mode
  • inkubatorsföretag
  • företagsinkubator
  • chalmers school of entrepreneurship

Encubator är Chalmers inkubator som förverkligar affärsidéer tillsammans Chalmers School of Entrepreneurship. Genom att matcha bra affärsidéer med ambitiösa affärsutvecklare, samt tillföra kapital, kunskap och nätverk, skapar Encubator nya tillväxtbolag och bidrar till utbildandet av framtidens entreprenörer. Affärsidéerna kommer från akademisk forskning, etablerade företag och privatpersoner. Sedan starten 1997 över 60 bolag skapats.