Martin Starzmann ny affärsutvecklare på Pinexo

Martin Starzmann, 57 år, tillträdde den 6 oktober 2014 som affärsutvecklaransvarig på Pinexo. Han har lång erfarenhet från affärutveckling och kommer närmast från Marinarmatur AB.

– Pinexo har en intressant produkt för energibesparing inom industri som är mycket bra för både miljö och ekonomi. Nu ska affärsverksamheten utvecklas på allvar, säger Martin Startzmann.

Innovationsbolaget Pinexo har utvecklat en mjukvara som minskar energiförbrukningen inom industrin. Den användarvänliga programvaran optimerar värmeväxlarnätverk och har fokus på viktiga ekonomiska parametrar. Mjukvaran är verifierad och har också testats i industriell miljö. Nu är det dags att ta nästa steg.

– I dagsläget har vi är en verifierad programvara. Min uppgift blir i första skedet att arbeta med att få kapital till företaget för att få det att flyga, samt att skapa affärer. Jag är optimistisk och det känns spännande att vara med från start, säger Martin Starzmann.

Martin Starzmann är utbildad civilingenjör i kemiteknik vid Chalmers samt har en Masters i business administration och har studerat industriell marknadsföring och inköp på Chalmers. Han har under sin karriär framförallt arbetat med affärsutveckling och försäljning, men också med finansiering för företagsutveckling.

Martin Starzmann, affärsutvecklingsansvarig Pinexo, 0735-34 78 90

Mer om Pinexo
Pinexo har vidareutveckla forskning från Chalmers Tekniska Högskola till det första verkligt användarvänliga verktyget (datorprogram) som genom Pinch-analys kombinerat med matrismetodik enkelt föreslår mer energieffektiva placeringar av värmeväxlare inom ett komplext nätverk. Utvecklingsarbetet är resultatet av samarbete mellan industri och akademi.

Pinexo är inget eget aktiebolag utan ett utvecklingsprojekt som idag samägs av Tecnet AB och Encubator AB. Mer information om projektet finner ni på: www.pinexo.se

Mer om Encubator
Pinexo är ett av Encubators portföljbolag. Encubator är Chalmers inkubator som förverkligar affärsidéer tillsammans Chalmers Entreprenörskola. Genom att matcha bra affärsidéer med ambitiösa affärsutvecklare, samt tillföra kapital, kunskap och nätverk, skapar Encubator nya tillväxtbolag och bidrar till utbildandet av framtidens entreprenörer. Affärsidéerna kommer från akademisk forskning, etablerade företag och privatpersoner. Sedan starten 1997 över 50 bolag skapats. www.encubator.com