ReVibe Energy prisas av Climate-KIC

Innovationsbolaget ReVibe Energy tog hem vinsten i Nordic Venture Competition arrangerad av Climate-KIC, Europeiska Unionens accelerator för miljöteknik. Bolaget har utvecklat en hållbar energikälla som på ett effektivt sätt omvandlar vibrationer till elektricitet och som är optimerad för att strömförsörja lågströmsapplikationer.  - Vinsten bekräftar för oss, och omvärlden, att vi har en stark teknologi som attraherar intresse från internationella aktörer, säger Viktor Börjesson, VD för ReVibe Energy.

ReVibe Energy grundades av entreprenörerna Erik Godtman Kling och Viktor Börjesson 2013 och drivs tillsammans med delägarna SAAB Ventures och Encubator AB. Innovationen bygger på principen att genom elektromagnetisk induktion omvandla vibrationer till elektricitet.

- Den elektricitet som genereras är av sådan storlek att lågströmapplikationer, t ex sensorsystem i olika former, kan strömförsörjas utan att vara beroende av kablar och batterier. Lösningen är idealisk för de användare som upplever problem med nuvarande alternativ genom höga kostnader och begränsningar i var sensorer kan placeras, säger Erik Godtman Kling.

Entreprenörerna bedömer att bolaget har en stor internationell potential, en åsikt som juryn vid Nordic Venture Competition delade då ReVibe Energy tilldelades förstapriset med en belöning om 20,000 €. Motiveringen bekräftade att en hållbar strömkälla som substitut till kablar och batterier har en stor potential och har framtiden för sig.

- Vi befinner oss idag nära marknaden och räknar med att till våren kunna erbjuda en marknadsfärdig produkt. Våra pilotprojekt hittills har visat på stor potential och vi har varit mycket nöjda med utfallen. Bl.a. har tester gjorts inom tågindustrin och förhoppningen är att upprätta flertalet pilotprojekt tillsammans med framtida kunder. Vi vill driva en kundnära utveckling för att se till att vi botar den huvudvärk som vi vet att många aktörer där ute har kring strömförsörjning av sensorsystem, säger Viktor Börjesson.

ReVibe Energy kommer den 30-31 oktober att äntra tävlingsscenen ännu en gång i Valencia då Climate-KIC arrangerar den europeiska finalen för innovationsbolag. Bolaget kommer under dessa dagar att tävla mot vinnare från övriga regioner i Europa för att göra upp om den slutgiltiga segern.

- Detta är något vi med tillförsikt ser fram emot. Inte så mycket på grund av prispengarna som för möjligheten att få knyta kontakter med potentiella kunder, andra entreprenörer och investerare, säger Erik Godtman Kling.

För mer information:

Viktor Börjesson, VD ReVibe Energy, 0739-31 05 12, viktor.borjesson@revibeenergy.com

• Miljö, energi