Tredubblad omsättning för Portomus

År 2013 var ett bra år för Portomus AB. Omsättningen ökade med närmare 300 procent till cirka 7,5 miljoner kronor och även i övrigt går utvecklingen åt rätt håll.
– Det är ett rejält lyft mot föregående år och det känns som vi blivit ett namn på marknaden, säger företagets VD Jonas Berggren.

Portomus, som har kontor i Götene, Göteborg och i Humlebaek i Danmark, arbetar med att hjälpa andra företag med stora postutskick.

Genom en egenutvecklad programvara och kontrakt med en mängd olika postoperatörer, utanför och inom Sverige, kan man hjälpa sina kunder att dels spara portokostnader, dels minska administrationen kringutskicken.

– Vår målsättning för det här året ligger ännu högre, men omsättningsökningen 2013 är en bra grund att stå på i det arbetet, konstaterar Jonas Berggren.

Under 2014 väntar bland annat en ökad internationalisering för Portomus. Företaget har sedan årsskiftet en ny operativt ansvarig, danske Jan Kure, som är baserad i Humlebaek, Danmark.

– Portomus känns med sin unika produkt och tydligt internationella fokus helt rätt för mig, säger Jan Kure. Dessutom har Urban Persson, teknisk chef i Portomus, och jag varit framgångsrika i branschen tidigare och det ska bli kul att jobba ihop igen.

– Det är en strategiskt viktig rekrytering för oss, kommenterar Jonas Berggren. Jan har spetskompetens på portoområdet och dessutom ett omfattande internationellt nätverk. Han är ett utmärkt komplement till ett redan starkt team. Goda internationella kontakter är oerhört viktigt för Portomus, för även om man naturligtvis arbetar inom Sverige är det i utskick över landsgränserna som företagets kompetens och unika programvara når sin fulla potential.

För att kunna vidareutveckla och lansera sitt webbaserade system för portooptimering samt genomföra internationaliseringen har Portomus styrelse beslutat att under våren genomföra en nyemission som tillsammans med lån och krediter stärker företagets finanser med två miljoner kronor.

– 2013 var på flera sätt ett genombrottsår för Portomus, vilket vi förstås tar med oss in i 2014. Nu väntar nya utmaningar, men vi ser att vårt företag har både kompetens och erfarenhet för att kunna ta vara på de möjligheter som våra produkter ger, avslutar Jonas Berggren.

För ytterligare information, besök: www.portomus.com eller kontakta: VD Jonas Berggren, jonas.berggren@portomus.com, telefon 0702-­‐30 93 56.

Portomus är ett företag verksamt på marknaden för postala utskick med säte i Götene samt kontor i Göteborg och Humlebaek, Danmark. Verksamheten består av två affärsområden, Portomus Broker™ – Företagets mäklarverksamhet som erbjuder portooptimering av enstaka utskick, och Portomus Optimizer™ – Portooptimeringssystemet för företag och myndigheter med ett kontinuerligt behov av portooptimering, i synnerhet på internationell nivå.

Bland Portomus ABs ägare finns Chalmers Innovation Seed Fund och Encubator. Portomus unika programvara bygger på algoritmer som tagits fram på Chalmers tekniska högskola.

• chalmers school of entrepreneurship
  • encubator
  • entreprenörskap
  • inkubatorsföretag
  • portomus
  • porto

Encubator är Chalmers inkubator som förverkligar affärsidéer tillsammans Chalmers School of Entrepreneurship. Genom att matcha bra affärsidéer med ambitiösa affärsutvecklare, samt tillföra kapital, kunskap och nätverk, skapar Encubator nya tillväxtbolag och bidrar till utbildandet av framtidens entreprenörer. Affärsidéerna kommer från akademisk forskning, etablerade företag och privatpersoner. Sedan starten 1997 över 50 bolag skapats.

Linnéa Lindau

Presskontakt VD +46 730 794 208