Vågkraft och ryggbehandling får VINN Verifiering

En robust lösning för utvinning av el ur havsvågor och banbrytande behandling mot kronisk ryggsmärta. Det är två av de projekt som Vinnova valt att bevilja finansering i VINN Verfiering. Båda dessa projekt är utvecklade på Encubator.

Bakom innovationen kring vågkraft står projektet Wavetube som leds av Sara West och Alexander Torstenfelt.

– Vår vågkraftlösning skiljer sig mycket från andra lösningar som vill ta vara på energin från vågor. Förenklat så är kraftverkets konstruktion likt en båt, ungefär som en katamaran. Konstruktionen består av tre sammankopplade parallella rör (tuber), där en inre vattenmassa flödar mellan de tre olika rören. I det mittersta röret passerar vattnet turbiner som genererar el, förklarar Sara West.

– Det är en enkel, robust och tillförlitlig lösning, vilket är väldigt viktiga egenskaper till havs, säger Sara West vidare.

Hittills har en prototyp av modellen provats i Danmark. Genom VINN Verifiering, som i första etappen består av 582 000 kronor, kommer projektet att verifiera vågkraftskonceptets tekniska funktioner genom att utföra tester i en anläggning i Belfast. De kommer också att ta fram underlag för att kunna konstruera den skalprototyp som ska testas till havs.

– Parallellt med det tekniska arbetet ska vi träffa elbolag, som är våra slutkunder, samt samarbetspartners för att diskutera marknadsmässiga frågor, säger Sara West.

Det andra projektet på Encubator som har fått finansiering genom VINN Verifiering är Stayble Therapeutics, vilka står bakom en banbrytande behandling mot kronisk ryggsmärta.

– Behandlingen är riktad till personer som lider av kronisk smärta i ländryggen på grund av problem med ryggdiskarna. En så kallad diskogen smärta beror på att själva disken gör ont, vilket i sin tur beror på läckage från disken. I vår behandling injiceras en substans i kärnan av disken och den ändras då från flytande till fast form vilken gör att den inte kan läcka och orsaka smärta, förklarar Andreas Gerward på Stayble Therapeutics.

Idag behandlas ryggsmärtor av detta slag i första skedet med sjukgymnastik, smärtstillande mediciner och därefter genom steloperation. 60 procent blir bättre efter operationen, medan resterande blir sämre eller inte märker någon skillnad.

– Vår behandling beräknas ge goda resultat inom fyra veckor och då ska smärtan vara borta, säger Andreas Gerward.

– Där är vi inte än, men att vi fått finansiering från Vinnova skapar möjligheter för oss att ta ett stort steg mot att kunna prova behandlingen på patienter, säger Andreas Gerward.

I första etappen kommer projektet huvudsakligen att ägna sig åt produktutveckling, kommersiell verifiering och ta fram en regulatorisk strategi.

Stayble Therapeutics har i det första skedet fått 540 000 kronor av Vinnova. För samtliga projekt inom VINN Verifiering så sker delredovisningar och totalt kan projekten få max två miljoner kronor.

För ytterligare information kontakta:
Sara West, WaveTube: 0733-60 39 29
Andreas Gerward, Stayble Therapeutics: 0730-80 83 97

Mer om WaveTube
Wavetube erbjuder en patenterad lösning för att utvinna förnybar energi ur havsvågor. Kraftverket är en sluten konstruktion som består av standardkomponenter och kritiska mekaniska delar som förvaras i en skyddande miljö. Wavetube flyter på havsytan och elen genereras enkelt av ett inre vattenflöde. Wavetube strävar mot en uteffekt på 200 kW per enhet. Konceptets funktionalitet har bevisats genom experimentella prototyptester och nästa testomgång kommer att ske i Belfast i december 2015. Wavetubes slutkunder är globala elbolag.

Mer om Stayble Therapeutics
Stayble Therapeutics utvecklar ett nytt läkemedel mot kronisk ländryggssmärta. I dagsläget är steloperation den enda behandlingen för patienter med kronisk ländryggssmärta som inte svarar på och sjukgymnastik eller smärtstillande preparat. Konceptet för Staybles nya behandlingsform är att injicera ett läkemedel i disken som gör att en symptomatisk disk omvandlas till icke symtomgivande. Projektet bygger på upptäkten av Kjell Olmarker att ett befintligt läkemedel kan användas för att initiera denna process. Behandlingen ges under ett enda tillfälle, beräknas vara livet ut och bedöms inte ge upphov till allvarliga biverkningar.

Mer om Encubator
Encubator är Chalmers inkubator som förverkligar affärsidéer tillsammans Chalmers Entreprenörskola. Genom att matcha bra affärsidéer med ambitiösa affärsutvecklare, samt tillföra kapital, kunskap och nätverk, skapar Encubator nya tillväxtbolag och bidrar till utbildandet av framtidens entreprenörer. Affärsidéerna kommer från akademisk forskning, etablerade företag och privatpersoner. Sedan starten 1997 över 50 bolag skapats. www.encubator.com

• Ekonomi, finans

Encubator är Chalmers inkubator som förverkligar affärsidéer tillsammans Chalmers School of Entrepreneurship. Genom att matcha bra affärsidéer med ambitiösa affärsutvecklare, samt tillföra kapital, kunskap och nätverk, skapar Encubator nya tillväxtbolag och bidrar till utbildandet av framtidens entreprenörer. Affärsidéerna kommer från akademisk forskning, etablerade företag och privatpersoner. Sedan starten 1997 över 50 bolag skapats.

Linnéa Lindau

Presskontakt VD +46 730 794 208