Ny teknik för riktad B2B-annonsering träffar rätt

Webtraffic, som ägs av mediakoncernen Schibsted, har med teknik från Enecto lanserat ett effektivt sätt att rikta annonser företag-till-företag (B2B), även på typiska konsumentsajter.

Riktad B2B-annonsering innebär att en banner endast visas för annonsörens utvalda målgrupper. Det som är unikt med riktad B2B-annonsering är att man själv kan bestämma vilka företag och organisationer man vill nå baserat på bransch, geografiskt område, omsättning och antal anställda. Man kan till och med begränsa en kampanj till en lista med namngivna företag som man vill nå ut till.

En kampanj kan t ex skräddarsys mot alla företag inom finansbranschen som har en årsomsättning på minst 50 miljoner kronor. En annan kampanj skulle kunna vara mot IT-företag i Stockholm med 10-50 anställda.

”Intresset för bannerannonsering har ökat bland mindre och medelstora företag som inte har en så bred målgrupp. Den riktade B2B-annonseringen innebär att vi kan hitta deras målgrupper på alla siter i vårt nätverk.”, säger Joakim Pops, VD och grundare till Webtraffic.

Tekniken bakom den nya annonslösningen kommer från Enecto som har Europas största databas med IP-adresser kopplat till företagsinformation. ”Vi har sedan tidigare samarbeten med annonsnätverk i England och Tyskland, men nu är det extra spännande att ha en stor samarbetspartner på vår hemmamarknad”, säger Henrik Engstam, VD på Enecto.

För mer information ring:

Joakim Pops, VD Webtraffic, 070-713 81 00 joakim.pops@webtraffic.se

Henrik Engstam, VD Enecto, 070-931 32 61 henrik.engstam@enecto.com

Webtraffic ägs av Schibsted och är ett av de största nätverken för internetannonsering i Sverige med två miljarder annonsvisningar per månad och en räckvidd på 85% av svenska internetanvändare. www.webtraffic.se

Enecto erbjuder tjänster för leadgenerering och riktad marknadsföring på internet. Företaget grundades i Sverige 2002 och har idag 500 kunder i 25 länder. www.enecto.com

• banners
  • annonsering