Eneo Solutions utsett till Årets svenska affärsmodellutmanare 2015

Nyhet   •   Nov 25, 2015 13:43 CET

Eneos Max Metelius och Eric van Alphen tillsammans med vinnarna i kategorin Årets affärsmodell Zound Industries

Eneo har av Cordial Business Advisers, rekryterings- och nätverksföretaget Nova och Affärsvärlden utsetts till Årets svenska affärsmodellutmanare 2015. Juryn består av ett 20-tal utvalda toppstudenter från några av Sveriges högst rankade universitet och högskolor.

- Vi är mycket glada att ha fått det här erkännandet från Business Model Awards. Vår affärsmodell är banbrytande och gör att fastighetsägare och företag på ett mycket enklare, billigare och grönare sätt än tidigare kan ta till sig lokalproducerad förnybar energi. Vi är en del av energirevolutionen, säger Eneos sälj- och marknadschef Max Metelius som tog emot priset på Business Model Summit på Nalen i Stockholm.

Bland tidigare vinnare av Årets affärsmodellutmanare finns Mojang, Magine, Meganews och Trialbee. Spotify, Linas Matkasse, Klarna, Tobii Technology och Zound Industries har vunnit i kategorin Årets affärsmodell, som också delas ut som en del av Business Model Awards. Eneo är därmed det första bolaget inom energibranschen som får utnämningen.

Juryns motivering: Årets vinnare i kategorin Årets svenska affärsmodellutmanare utmanar det traditionella synsättet i en mogen bransch och med hjälp av en innovativ affärsmodell tillgängliggör de en klimatsmart tjänst. Företaget utmanar inte bara befintliga aktörer, utan sänker också trösklarna till användandet av förnyelsebara energikällor på storskalig nivå. Med inspiration från Elon Musks Solar City och kombinationen av miljöteknik i innovativa affärsmodeller, en stark ledningsgrupp och hög investeringsvilja har vinnaren framgångsrikt exekverat en klimatsmart tjänstelösning på den svenska marknaden.

FÖR MER INFORMATION

Wilhelm Löwenhielm, VD, Eneo Solutions AB

wilhelm@eneosolutions.se

OM ENEO

Eneo grundades 2013 för att skapa ett alternativ till de stora etablerade energibolagen i Sverige och leverera lokal, grön energi till bra priser. Eneo bygger, finansierar och driftar anläggningar inom geoenergi och solenergi för fastighetsägare och hyresgäster. Bolaget tog emot utmärkelsen Climate Solver 2013 från Världsnaturfonden WWF för sin potential att kraftigt minska koldioxidutsläpp.

Läs mer på: www.eneosolutions.se

OM BUSINESS MODEL AWARD

Business Model Awards är ett pris instiftat av Cordial Business Advisers, rekryterings- och nätverksföretaget Nova och Affärsvärlden. Priset delas ut i två kategorier - Årets svenska affärsmodellutmanare och Årets svenska affärsmodell – i samband med det årliga arrangemanget Business Model Summit.

Läs mer på www.cordial.se/utbildning/business-model-awards/