Fler solceller för AFA i centrala Stockholm

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2016 17:31 CEST

Panelerna snart på plats

AFA Fastigheter var först ut i Sverige med att leasa solceller. Nu fortsätter AFA, en av Stockholms största fastighetsägare, samarbetet med Eneo.

Förra hösten inleddes samarbetet mellan Eneo Solutions och AFA fastigheter när 60 kW solceller byggdes på kontorsbyggnaden Barnängen på Södermalm. Nu fördjupas samarbetet när Eneo bygger ytterligare en anläggning mitt i centrala Stockholm, på kontorshuset Blekholmen. Även denna gång leasar AFA anläggningen för att få en bekymmersfri leverans med ett minimum av eget arbete.

Syftet med solsatsningen är att stärka AFA Fastigheters miljöengagemang och involvera hyresgästerna.

- Vi vet att miljöaspekten är viktig även för våra hyresgäster och genom att visualisera solelsproduktionen hoppas vi kunna involvera våra hyresgäster i hur elgenereringen ser ut, sa Ulrika Rydén tidigare i år.

På Blekholmens tak arbetas nu för fullt. På 410 kvm takyta byggs en anläggning som kommer producera 68 MWh per år, motsvarande den normala årselförbrukningen för ca 290 kontorsdatorer.

Affärspartner inom lokal förnybar energi

Eneo Solutions gör det enkelt för dig som fastighetsägare eller företag att bli en del av solrevolutionen. Vi hjälper dig från att utveckla en första strategi till att dra de fulla fördelarna av lokalproducerad förnybar energi: lägre energikostnad, förutsägbarhet i energikostnader och en tydlig visuellt kraftfull miljöprofil.

Beroende på dina behov kan vi erbjuda heltäckande energiköpsavtal, konsultstöd eller driftansvar.