InfraCity får solceller när Eneo inleder samarbete med Profi Fastigheter

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2017 10:01 CEST

Profi Fastigheter har tecknat samarbetsavtal med Eneo Solutions AB om att etablera en större solcellsanläggning i Bredden/InfraCity. Anläggningen, som är 1 500 kvm stor, blir den största i Upplands Väsby kommun och planeras tas i drift under kvartal 3.

Solcellsanläggningen kommer att monteras på taket av en befintlig byggnad och leverera 230 MWh/år, vilket motsvarar hushållselen i 45 normalstora svenska villor. Profi Fastigheter beräknar koldioxidbesparingen till 18 ton årligen.

Att använda förnyelsebar energi för elanvändning i fastigheterna är viktigt för Profi Fastigheter. Vid varje nytt förvärv läggs energiförbrukningen om till förnyelsebar energi så fort det är möjligt. Utöver solceller har Profi Fastigheter valt vattenkraft, bergvärme och vindenergi som förnyelsebara energikällor.

Thomas Sipos, VD på Profi Fastigheter:

”För oss är solceller en självklar del av det framtida och hållbara samhället, ett samhälle som vi bestämt oss vara en del av att utveckla. I Bredden/InfraCity har vi sällsynt goda förutsättningar för solceller, såväl vad gäller fastigheternas utformning som solens förmåga att optimera anläggningen."

Läs pressmeddelandet hos Profi Fastigheter

Profi Fastigheter är en aktiv förvaltare och utvecklare av kommersiella fastigheter i Stockholmsregionen. Vårt bestånd omfattar ett 25-tal fastigheter i sexton områden med en total yta på ca 530 000 kvm samt närmare 300 000 kvm under utveckling. Vi verkar för en positiv utveckling av de områden där vi engagerar oss. Det innebär samarbete och nära dialog med hyresgäster, kommuner, bostadsutvecklare och andra aktörer som är engagerade i samhällsutvecklingen.

Läs mer om Profi Fastigheter.

Affärspartner inom solceller och geoenergi

Eneo gör det enkelt för fastighetsägare att bli en del av revolutionen inom småskalig energi. Vi hjälper våra kunder med allt från att utveckla en strategi till att få solceller och geoenergi som en enkel tjänst. Eneo grundades 2013 och ägs av sina anställda samt två svenska investeringsbolag.