Quality Hotel Globe satsar på solenergi med Eneo

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2017 08:39 CEST

Ett energiköpsavtal har tecknats mellan Eneo Solutions och Quality Hotel Globe. Solpaneler på taket ska förse hotellet med grön solel.

Quality Hotel Globe blir nästa hotell att installera en solcellsanläggning på taket till sin verksamhet. Anläggningen på ca 50 kW kommer årligen producera ungefär lika mycket energi som går åt för att ladda 550 teslabilar. Solcellerna blir en viktig del i hotellets övergripande ”WeCare”-arbete. Nordic Choice WeCare arbete handlar om hur en verksamhet kan påverka människor, miljö och samhälle genom att skapa möjligheter för människor i och utanför verksamheten och skapa minsta möjliga miljöpåverkan i hela värdekedjan.

”Det här är en satsning som ligger helt i linje med vårt övriga hållbarhetsarbete kring människor, miljö och samhälle. Vi vill visa att vi gör vad vi kan för att bidra till en hållbar framtid och hoppas att andra inspireras till att göra samma sak. Sen är det ju väldigt häftigt att kunna säga att vi producerar egen el på taket!”, säger Tina Hedman, Hotelldirektör på Quality Hotel Globe.

Genom ett energiköpsavtal kommer Eneo se till att man uppnår det fulla affärsvärdet utan att utsätta sig för juridiska eller hållbarhetsmässiga risker. Eneo samarbetar sedan tidigare med andra hotell inom Nordic Choice Hotels och är mycket stolta över att även få förtroende från Quality Hotel Globe.

”Quality Hotel Globe delar vår syn på solceller och tror att fler kommer göra denna typ av satsningar i framtiden. Med det här beslutet har de inte bara sett till att de ligger i framkant, utan också säkrat en hållbar leverans över tid. Förhoppningsvis kommer vi se många solcellsanläggningar i globenområdet framöver”,säger Eric van Alpen på Eneo Solutions.

Om Quality Hotel

Quality Hotel är är en av Nordens största hotellkedjor med över 60 hotell i Norge, Sverige och Danmark. Alla hotell är ISO 14001 miljöcertifierade. Quality Hotel™ är en del av Nordic Choice Hotels.

Läs pressmeddelandet från Quality Hotel Globe.

Affärspartner inom solceller och geoenergi

Eneo gör det enkelt för fastighetsägare att bli en del av revolutionen inom småskalig energi. Vi hjälper våra kunder med allt från att utveckla en strategi till att få solceller och geoenergi som en enkel tjänst. Eneo grundades 2013 och ägs av sina anställda samt två svenska investeringsbolag.