Infrastrukturministern inviger Sveriges största gastankstation

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 15:27 CET

Utsläppen från marktransporterna till och från Arlanda flygplats står för en betydande andel koldioxidutsläpp. Swedavia och Stockholm Gas har därför samverkat för att förbättra tillgången till miljövänligare drivmedel. Detta har resulterat i Sveriges största tankstation för fordonsgas som imorgon invigs av Sveriges infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

- Att taxi och personbilar snabbt och enkelt kan tanka miljövänlig fordonsgas vid Sveriges största flygplats är oerhört viktigt. Det är extra roligt att infrastrukturministern kommer och förrättar invigningen i en tid då fordonsgasförsörjningen i Stockholm kraftigt har förbättrats, säger Anders Mathiasson, VD Energigas Sverige.

Tid: torsdagen den 25 november kl 14.00
Plats: Pilotvägen 2, Arlanda flygplats (invid väg 273).

Stockholm-Arlanda Airport är Sveriges största internationella flygplats, med drygt 16 miljoner resenärer. Arlanda är också ett viktigt nav i Stockholmsregionen med 250 företag och totalt cirka 15 000 anställda. Koldioxidutsläppen från Swedavias egen verksamhet på Arlanda har genom en rad åtgärder halverats sedan 2004. Arlanda var den första flygplatsen i världen med att köpa in biogasbussar för busstrafiken inom flygplatsområdet och idag drivs alla nya bussar som köps in av Swedavia med förnybart bränsle. Målet är att alla flygplatsens egna bussar ska drivas på detta sätt år 2012. Under år 2007 var drygt 30 procent av taxibilarna som trafikerade Arlanda miljöfordon. Målsättningen på flygplatsen är att alla taxibilar som trafikerar Arlanda ska vara miljöfordon år 2011. Fordonsgasen är det miljövänligaste drivmedlet som finns tillgängligt idag.