Stockholm har problem

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2010 13:44 CEST

I dagens nyhetsbrev beskriver Anders Mathiasson, vd för Energigas Sverige, den positiva utvecklingen av fordonsgasmarknaden i Sverige samt de specifika problem som finns i Stockholm:

Stockholm har problem

Gasbilarna är här för att stanna och de blir bara fler. Gasbilsförsäljningen har tagit fart från tidigare låga nivåer samtidigt som fordonsgasförsäljningen har ökat med över 40 % på ett år! Den största delen av all gas, ca 60 %, som säljs till fordon är fortsatt förnybar biogas. Detta bevisar att de som har gasbil verkligen tankar gas, att gas ersätter bensin och minskar utsläppen från trafiken. Men tyvärr är det inte molnfritt på den soliga gashimlen. När jag tankar gas på omkring 100 ställen i landet så funkar det problemfritt. Men när jag ska tanka på någon av stationerna i Stockholmsområdet så är det ibland slut på gas. Jag måste kolla tillgången på gasinfo.se och räkna med kö.

Dessa problem drabbar alla oss förare i Stockholm ibland, men taxichaufförerna hårdast. Det är inte rimligt att taxibolagen som tar ansvar för att minska utsläppen mest, återkommande har dessa problem. Vi från branschen gör en mängd saker, men vi måste göra mer, snabbare och tillsammans med stadens politiker och tjänstemän. Att köra på fordonsgas i Stockholm får inte vara ett spel där förarna kan bli sittande med Svarte Petter. Att köra på gas är en klok investering för miljön och plånboken – så ska det även vara för taxibolagen. Att undanröja problemen i Stockholm är en av våra viktigaste uppgifter i höst.

Anders Mathiasson, vd Energigas Sverige

För att anmäla prenumeration eller läsa nyhetsbrevet i sin helhet, gå in på: http://www.energigas.se/Publikationer/Nyhetsbrev.aspx