Kraftig ökning av biogas till fordon

- Gasbranschen har sedan länge överträffat det politiska målet om minst 10 procents biodrivmedel till år 2020. Redan idag har vi i snitt 65 procents förnyelsebar gas av all fordonsgas som säljs i Sverige, säger Anders Mathiasson, VD för Svenska Gasföreningen.

Andelen biogas i fordonsgas var under det första halvåret i snitt 65 procent. Försäljningen av biogas till fordonsdrift har ökat med 26 procent jämfört med första halvåret 2008. Den sammanlagda mängden fordonsgas som har sålts under det första halvåret 2009 är närmare 31 miljoner normalkubikmeter, vilket är en ökning med över 6 procent sedan första halvåret 2008.

- Det är glädjande att efterfrågan på fordonsgasen ökar. Nu när Gröna Bilister har utsett biogasen till "miljöbästa drivmedel" samt Volkswagen Passat Eco-Fuel till "miljöbästa bil", ser vi att efterfrågan kommer att fortsätta att öka. Av nybilsregistreringarna i juni var det, enligt Bil Sweden, gasbilarna som ökade mest, fortsätter Anders Mathiasson.

Energimyndigheten utreder ett kvotpliktssystem för att främja förnyelsebara drivmedel. Gasbranschen anser att ett kvotpliktssytem skulle bromsa den goda biogasutvecklingen i landet. Gasföreningen har tagit fram "Klimatbonus för ökad andel biogas", som du kan läsa bifogat.