Elmopedturnén besöker Kalmar till Öland – 21 maj

Elmopedturnen som består av meterolog Pär Holmberg och artisten Staffan Lindberg gör den 21:a maj en resa från Kalmar till Öland, och vi riktar då vårt vi fokus på klimatet, turismen och Sveriges bästa Energisparare.Projektet Klimatsmart turism Öland (som drivs av Mörbylånga och Borgholms kommun) och Energikontor Sydost kommer tillsammans med elmopedturnén bjuda på en dag fullspäckad av aktiviteter. Förutom Staffans och Pärs underhållande föreläsning blir det också andra intressanta inslag om hållbar turism med öländsk anknytning. Dessutom kommer priset till de svenska mästarna i energibesparing, Borgholmstjejerna i laget Snåljåparna, delas ut.

Speciellt inbjudna till eftermiddagens evenemang på Ekerum på Öland är de som arbetar inom Ölands besöksnäring. Se även nedan för hålltider samt bifogat program.

Inbjudan till presskonferens till sjöss

Mera information och möjlighet till att intervjua Pär och Staffan ges ombord på cykelfärjan Dessi där elmopedturnén går ombord i Kalmar 09:30 (avgång Färjestaden 09:00 för öländsk press). Samtliga från pressen bjuds självklart på resan och fika.

Visning av den nya elbilspoolen
Inför avfärd i Kalmar kommer Urban Bergsell, Kalmar Energi, från klockan 9.00 ta emot vid Skeppsbrogatan 51 Länsmuseet och visa den nya elbilpoolen som samägs av Kalmar läns museum, Kalmar kommun, Kalmar Energi och Move About.

Vi hade i alla fall tur med vädret… eller?

Tommy Lindström
Projektledare Klimatsmart Turism
Telefon 0709-763523
E-post: tommy.lindstrom@borgholm.se

Christel Liljegren
Projektledare Energismarta grannar
E-post: christel.liljegren@energikontorsydost.se

Elvira Laneborg
Projektledare Klimatsmart Turism
Telefon 0070-2207372
E-post: elvira.laneborg@morbylanga.se

Hålltider 21 maj för pressen

Alt 1) 9.00
Avgång med Dessi från Färjestaden! – för besökare/press från Öland

Alt 2) 9.00
Samling hamnen i Kalmar - vid elblspoolen- Urban Bergsell, Kalmar Energi, tar emot vid Länsmuseet och visar den nya elbilpoolen. Elmopedturnen kommer också dit.

Färd mot Färjestaden med Dessi, Ressel redieri AB –Pär, Staffan är ombord.

Pressen bjuds in till en presskonferens och fika, förutom Pär och Staffan kommer Borgholms kommun, Mörbylånga kommun och Energikontor Sydost berätta om Klimatsmart turism och svenska mästarna i energibesparing.

Avstigning i Färjestaden.
Staffan och Pär tar sina elmopeder och börjar resan mot Ekerum, alla som vill får följa med i Karavanen.

Programmet på Ekerum börjar. Se separat program

• pär holmberg