En ljusare vår med lysande belysningsidéer

Pressmeddelande  •  2011-03-28 16:23 CEST

Oskarshamns kommun och Energikontor Sydost är två aktiva partners i EU-projektet ”LED – Light in Public Space” som undersöker möjligheterna att använda LED-belysning i offentliga miljöer. LED-projektet träffas i veckan i Kalmar och Pukeberg då Linnéuniversitetet står som värd och på agendan står bland annat presentationer av framstående ljusdesigners och besök vid testinstallationer i Kalmar. I Oskarshamn pågår tester vid Tekniska kontorets kontor. Där har en självförsörjande lyktstolpe uppförts och håller på att testas.

Även på Energikontor Sydost håller man på att utveckla en ljusutställning och informationsmaterial runt LED-belysning.

Det är väldigt intressant att testa hur vi på smarta sätt kan utveckla belysningen i Oskarshamn på nya sätt och i nya områden, säger Peder Karlsson, Tekniska kontoret.

Ni är varmt välkomna att höra av er till någon av oss och få reda på mer om LED-projektet eller kanske komma förbi på Tekniska och titta på stolpen!?

Kontaktinformation:

Eva Hjälmered                                                  Roger Gunnarsson

UBC Energikommissionen                                Energikontor Sydost

0491- 76 42 92                                                  0706-208305

Eva.hjalmered@ubcenergy.org                          roger.gunnarsson@energikontorsydost.se

Peder Karlsson

Tekniska Kontoret