Nudging – en knuff i hållbar riktning

Tisdagen den 30 augusti, klockan 12.45 samlas över fyrtio representanter från företag och offentlig sektor på Kalmar Länsmuseum för att få ny kunskap om hur de kan börja arbeta med ”nudging”, små enkla knuffar som styr människor mot ett hållbart val. Det är Energikontor Sydost, WSP, Länsstyrelsen Kalmar län, Linnéuniversitet och DelBil som tillsammans bjuder in till detta evenemang under Kalmarsundsveckan.

Vi har alla ett ansvar för att bidratill en hållbar utveckling, men ändå fattar vi beslut, både hemma och på jobbet, som gör att utvecklingen bland går i motsatt riktning. ”Kan vi hjälpa andra att göra mer hållbara val?” är därför en av frågorna som kommer att tas upp för diskussion när Stina Alriksson från Linnéuniversitetet, ger deltagarna en introduktion till nudging och vårt mänskliga beteende.

”Detta är mycket spännande för alla som är med och stöttar eller driver hållbarhetsarbetet i regionen. Nudging kan vara många olika saker det kan handla om utformning av fysisk miljö eller design, sociala normer och att göra det enkelt att välja rätt.” säger en av arrangörerna Christel Liljegren, vice vd vid Energikontor Sydost.

Under dagen presenteras även lokala exempel på aktiviteter som syftar till att skapa mer hållbara beteende, tex kampanjen Vattensmart och tävlingen Miljökloka Kontor samt möjligheter som finns via stödet Klimatklivet. Karin Carlson, WSP, leder sedan en workshop där deltagarna testar att utforma en egen nudge. Avslutningsvis kan elbilarna i bilpoolen DelBil testas i syfte att nudga för mer hållbart resande.

När: 2016-08-30, 12.45 – 16.30 (fika 12.45 – 13.00)

Plats. Kronan, Kalmar Länsmuseum

Möjlighet att testa elbil (Zoe, Nissan Leaf ,Tesla) innan och efter eventet, boka gärna plats.

Välkomna att delta, för mer information eller bokning, kontakta

Christel Liljegren

0706-208 308, christel.liljegren@energikontorsydost.se