Sågverk går samman för att bli energieffektiva

Kl 13.00, 28 september samlas nätverket EESiSyd på Gyllsjö Träindustri i Klippan för att diskutera sitt pågående arbete med energieffektivisering.

EESiSyd, det regionala energieffektiviseringsnätverket för sågverk i Sydost, träffas för att diskutera och utbyta erfarenheter om energieffektiviseringsåtgärder under ett tvådagarsmöte i Klippan.

Mötet inleds 28 september kl 13.00 på Gyllsjö Träindustri, och en av de första punkterna är förstås en rundvandring på anläggningen. Energiexperten Lars Gustavsson går igenom processen för energikartläggning. Förutom nätverkets medlemmar J G Anderssons Söner AB, Hanåsa sågverk, Bäckebo Sågverk, Ansgarius Svenssons AB, Frödinge Hällerum Timber och mötesvärd Gyllsjö, medverkar också Linnea Svanström från Energieffektiviseringsföretagen.

”Det ska bli extra kul att ses lunch till lunch för att kunna knyta närmare kontakt med och mellan medlemmarna. Det blir spännande att sätta upp mål och visioner. Det har visat sig vara rätt val att starta nätverk just för sågverk eftersom energi står för en väldigt stor del av kostnaderna i den branschen. Medlemmarna i Sågverksnätverket är dessutom små och medelstora, lokalt ägda, verksamheter som kämpar mot betydligt större företag. Att jobba i nätverk för att bli mer energieffektiva handlar därför om konkurrenskraft, det blir lite som David mot Goliath, och vi vet ju vem som vann den kampen.” säger Daniel Hägerby, projektledare på Energikontor Sydost.

EESiSyd är ett av fyra regionala energieffektiviseringsnätverk för små och medelstora företag som Energikontor Sydost samordnar med stöd från Energimyndigheten.

Daniel Hägerby

0709-21 60 55, daniel.hagerby@energikontorsydost.se

• energieffektiviseringsnätverk
  • sågverk