Malin Karlsson och Bengt Grahn, Compodium Foto: karlwilliam.se

Compodium utsedda Klimatkämpar från Norr inom Teleporteringskraft

Energikontor Norr har för andra året i rad efterlyst Klimatkämpar från Norr. Företag från Norrbotten som genom sina produkter eller tjänster hjälper sina kunder minska sina koldioxidutsläpp eller sin energianvändning. Nu lyfter vi de som har utmärkt sig och sina klimatsmarta superkrafter extra mycket! Näst på tur i rampljuset är Compodium International AB i kategorin Teleporteringskraft.

Norrbottniska Compodium är pionjärer när det gäller digitala kommunikationslösningar. Deras videoplattform knyter samman människor och kompetens världen över och samtidigt sparar användarna tillsammans över tiotusentals ton koldioxidutsläpp om året! Tack vare sina teleportala superkrafter har Compodium blivit utsedda till Klimatkämpar från Norr 2018.

Hur känns det att nu få den här klimatutmärkelsen?
– Det är hedrande och jättekul! Det känns väldigt uppmuntrande att det vi gör på vår vardag ger genklang, säger Bengt Grahn vd och grundare för Compodium.

Compodium har fått tydliga signaler från sina kunder och deras medarbetare. Det handlar om att framstå som en meningsfull arbetsplats, och då spelar företagets bidrag till hållbarhet in.
– Klimatfrågan tar alltmer utrymme, hållbarhet har aldrig varit en så viktig fråga hos företag som nu. Vi pratar om effektivitet, hållbarhet och samarbeten. Detta är en självklarhet för många företag, de som inte är där än försöker komma ikapp, menar Malin Karlsson på Compodium.

I Norrbotten har vi långa avstånd, och det finns uppenbara geografiska skäl till att vi norrbottningar varit tidiga med att ta distanstekniken till oss. Bengt Grahn och Malin Karlsson på Compodium kan se hur regionen stärkt sin roll i hållbarhetsarbetet.
– Utvecklingen vi ser här i norr inom hållbarhet, energieffektivitet och användning av naturens tillgångar ser vi som en hjälp i vår marknadsföring och det stärker oss i att vi kan ha vårt huvudkontor här, förklarar Bengt Grahn.
– Knäcker vi den mentala spärren och inser att avstånd inte längre spelar någon roll, till exempel genom den teknik vi pratar om nu, så tror jag att vi har en nyckel till enorm framgång för verksamheter häruppe, avslutar Malin Karlsson.

Energikontor Norr fortsätter de närmsta veckorna att presentera de fyra utvalda Klimatkämparna från Norr. Varje klimatkämpe kommer att presenteras på vår hemsida där man kan läsa mer om dem och deras superkrafter.

Läs mer om Compodium och deras superkrafter här