Ulrika Hagman och David Lundman på SunPine Foto: karlwilliam.se

SunPine utsedda Klimatkämpar från Norr inom Grön transformation

Energikontor Norr har för andra året i rad efterlyst Klimatkämpar från Norr. Företag från Norrbotten som genom sina produkter eller tjänster hjälper sina kunder minska sina koldioxidutsläpp eller sin energianvändning. De närmsta veckorna lyfter vi de som har utmärkt sig och sina klimatsmarta superkrafter extra mycket! Det är dags att uppmärksamma SunPine i kategorin Grön transformation.

SunPine är ett världsledande bioraffinaderi i Piteå som är med och bidrar till den gröna energiomställningen i transportsektorn. Deras produkter bidrar årligen till 250 000 ton koldioxidsreduktion! Tack vare sina gröna superkrafter har SunPine nu blivit utsedda till Klimatkämpar från Norr 2018.

Grattis till utmärkelsen! Hur känns det att nu kunna kalla er Klimatkämpar från Norr?
– Tack! Det känns jätteroligt att vårt arbete lyfts fram och att folk får veta att det finns ett grönt raffinaderi i norra Sverige, och ett branschledande sådant. Hållbarhet är verkligen något som är med i allt vi gör, så det känns förstås fantastiskt kul att det uppmärksammas, säger Ulrika Hagman, Senior project manager på SunPine.

På frågan om vad SunPine har för råd till andra företag och organisationer som vill implementera hållbarheten mer i sin verksamhet svarar David Lundman, produktionsledare på SunPine:
– Jag vill verkligen trycka på att det blivit en konkurrensfördel på alla sätt att tänka, och framför allt agera, grönt. Har något företag idag råd att inte arbeta aktivt med energi- och hållbarhetsfrågor? Jag tror inte det. Så det är skönt att se hur man kommunalt och i privata sektorn format hållbarhetsfrågan till att verkligen bli en konkurrensfördel. Många börjar anamma det och ta det till sig.

Att hushålla med sina resurser är något SunPine rekommenderar andra företag att också göra.
– Utgå från dig själv, vad kan du göra. Hur kan du hushålla med dina resurser? Såväl företag som privatpersoner bör tänka över sina val när det gäller produktion, konsumtion och hushållning av resurser, tipsar Ulrika Hagman och avslutar:
– Och att också utforska möjligheterna att ta tillvara på det som eventuellt blir över i produktionen.

Energikontor Norr kommer att presentera årets sista Klimatkämparna från Norr i veckan. Varje klimatkämpe presenteras på vår hemsida där man kan läsa mer om dem och deras superkrafter.

Läs mer om SunPine och deras superkrafter här