CMP Copenhagen Malmö Port miljösatsar med Polaris och LED mastbelysning

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2017 11:11 CET

Leif Nilsson, elchef på CMP Malmö kontrollerar ljusnivåerna i sockertältet

Ett nyuppfört tält för lagring av råsocker i Malmö hamn belyses av 105st Polaris-armaturer från Energisystem. Planen utanför lyses upp av Energisystems mastarmaturer ur MZ-serien.

Ett nytt 280 x 40m tält för lagring av råsocker skulle uppföras i Södra Bulkhamnen. Energisystem kontaktades, som en av flera aktörer, för att presentera belysningsförslag.

På ytan utanför tältet planerade man även anläggning av två nya belysningsmaster. Planen används bland annat som uppläggningsyta för kalksten.

Eftersom man skulle hantera råsocker i tältet är miljön ganska extrem. Allt i tältet får en kladdig hinna av sockerdammet. Man efterfrågade därför en lösning med så hög kapslingsklass som möjligt för att inte riskera att socker letar sig in i armaturen.

För att belysa tältet föreslog Energisystem 105st Polaris, det självklara valet vid belysning av magasin. Armaturen är IP67-klassad, vilket innebär att den klarar av rengöring med högtryckstvätt.

Vid jämförelse med konkurrerande armaturer visade det sig att Polaris skulle bli det mest kostnadseffektiva alternativet. Tack vare armaturens otroliga prestanda krävdes betydligt färre Polaris för att uppnå önskad medelbelysning på 200 lux. Effektivitet och ljusspridning gjorde dessutom att Polaris klarade belysningskraven med montage på tre linor, jämfört med konkurrenternas fyra.

Till masterna utanför tältet valdes 6st 1 000W-armaturer ur MZ-serien för att bestycka de 2st 24m-Delta-masterna från Scanmast.

Armaturer och master levererades via Solar i Malmö.

Montaget sköttes av Bravida och leddes av projektledare Lasse Wahlstedt. Micke, montageledare för tältet, tyckte att Polaris var en smidig armatur att jobba med, han var dessutom imponerad av ljusflödet.

Från hamnens sida leddes projektet av Leif Nilsson, som är elchef på hamnen.

MZ mastbelysning utanför sockertältet

Efterbesiktningen visade att Polaris hållit vad den lovat i projekteringsfasen. Önskade ljusnivåer hölls med god marginal. Också mastbelysningen levererade så till den milda grad att Leif ifrågasatte om masterna på andra sidan planen över huvud taget behövdes. Mest imponerad var han dock av Polaris.

-Det är enormt, det är helt otroligt, förarna är fruktansvärt imponerade. Det är som dagsljus därinne, säger Leif om den färdiga installationen i Sockertältet.

Sötsugen? Polaris belyser 12m högt sockerberg. Tältet rymmer hela 60 000 ton socker.

Maskinisten Stefan Nilsson fick frågan vad han tyckte om den nya belysningen:

-Den är tiptop, det är färre armaturer än i andra tältet, men mycket bättre ljus.

Pilotinstallationen av Polaris har lett till uppmärksamhet i hamnvärlden. Leif har tagit emot flera besökande kollegor från andra hamnar. Sockertältet har blivit till ett landmärke för modern magasinbelysning.

Stefan Nilsson, maskinförare, är helnöjd.

Fakta i korthet:

Belysning Sockertält:

105st Polaris HB 150W (Enr: 72 121 69)

Installerad effekt inkl. drivdonsförluster 15,8kW

1,4W per m²

Mastbelysning:

6st MZF 1 000W 60° (Enr: 77 271 27)

Installerad effekt inkl. drivdonsförluster 6kW

Malmö hamn ägs sedan 2001 av CMP, Copenhagen Malmö Port AB, som även äger Köpenhamns hamn. Det svensk-danska ägandet (Malmö Stad, Köpenhamns stad m fl.) samt positioneringen i Öresundsregionens hjärta gör CMP:s hamnar till ett unikt logistiknav. Företaget låter miljöarbetet genomsyra hela verksamheten, oavsett om det handlar om färjetrafik eller containerhantering. CMP är också medlem i EcoPorts Foundation (EPF) – en samarbetsorganisation för europeiska hamnars miljöarbete.

www.cmport.se

www.ecoports.com

www.solar.se

www.bravida.se

www.scanmast.se

Energisystem AB erbjuder klimatsmarta belysningslösningar med garanterad avkastning. Vi hjälper Svenska hamnar och industrikunder att stärka sin miljöprofil och uppnå utsatta miljömål genom uppgradering till modern belysningsteknik. Den nya tekniken genererar stora besparingar genom halverad energiåtgång och nästintill obefintligt underhåll - En affärsidé som gör alla till vinnare, inte minst miljön.Våra lösningar har sedan starten sparat 469 miljoner kronor åt våra kunder.