Göteborgs Hamn’s brand new face - Amerikaskjulet får LED-bestyckad fasadbelysning

Pressmeddelande   •   Aug 05, 2014 09:43 CEST

Anrika Amerikaskjulet har fått sig en ansiktslyftning. Självklart vill Göteborgs Hamn belysa detta på absolut bästa sätt - Med LED-armaturer från Energisystem.

Amerikaskjulet vid Stigbergskajen är en av Göteborgs verkligt historiska byggnader. Skjulet stod klart 1912 och var då en av Göteborgs första betongbyggnader. Svenska Amerikalinjen startade linjetrafiken 1915 och det var härifrån som rederiets stora atlantångare avgick. Härifrån utvandrade Greta Garbo och tog avsked till Sverige 1925.

Idag är Amerikalinjen nedlagd och Amerikaskjulet har blivit kontorsbyggnad. I huset samsas Göteborgs Hamn med Ricoh, Vinga Elprojektering, G4s och Nordstedts Juridik. Ett kontinuerligt arbete pågår för att hålla detta historiska landmärke i Skandinaviens centralhamn i gott skick för kommande generationer.

I samband med upprustning av fasaden uttryckte Göteborgs Hamn intresse för att byta ut de fasadmonterade strålkastare som belyste kajen. Kajbelysningen hade en installerad effekt på 2,9 kW.

Målet var att lägga den traditionella tekniken bakom sig och låta kajen belysas av modernare teknik för att minska energi- och underhållskostnader. Ett viktigt krav var att anlöpande fartyg inte bländas av ljuset.

Projektering samt ljusberäkning utfördes av Energisystem. Valet föll på armaturen SD96. I ljusberäkningen säkerställdes att armaturerna, korrekt vinklade inte skulle blända anlöpande fartyg. Den patenterade linskonstruktionen hos SD96 ger en rektangulär ljusbild. Det innebär att armaturen sprider ljuset längs kajen istället för att skicka ut en massa spill-ljus över vattnet där det inte gör någon nytta. Dessutom kunde man minska armaturantalet från sex st till fem och samtidigt förbättra ljuset.

Ovan: Armaturerna hamnade på fasaden. Trots att SD96-armaturerna är diskreta dagtid blir de till vilddjur om natten.

Den installerade effekten har gått ner från 2,9kW till 0,6kW, vilket innebär en energibesparing på hela 79 %. Fasadens uppfräschning accentueras nu av högkvalitativt ljus och den anrika byggnaden får till slut den belysningslösning den förtjänar.

-Det är väldigt bra ljus - vi är nöjda, säger Staffan Skogman, driftansvarig och initiativtagare till projektet.

Fakta i korthet:

Installerat: 6st 400W strålkastare konventionell teknik

Installerad effekt: 2,88 kW

Årsförbrukning: 12 614 kWh

Efter åtgärd:

Installerat: 5st SD96 (774 10 44)

Installerad effekt: 0,6 kW

Årsförbrukning: 2 628 kWh

Minskad installerad effekt: 2,28 kW

Minskad årsförbrukning: 9 986 kWh

Information SD96:

Systemeffekt: 120W

Ljuskälla: Bridgelux LED

E-nummer: 774 10 44

Göteborgs Hamn AB

www.goteborgshamn.se

Energisystem AB är ledande leverantör av energisparlösningar för belysning. Våra lösningar har sedan starten sparat 385 miljoner kronor åt våra kunder.

Elmässan
Energisystem ställer ut på Elmässan 2014, monter C:29. Klicka här för kostnadsfritt entrékort

Följ oss på Twitter / Anmäl dig till vårt nyhetsbrev / Facebook