HallandsHamnar Halmstad AB installerar MZ LED mastbelysning

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2015 08:10 CEST

Ska man resa en belysningsmast 2015 ska man givetvis bestycka den med 2015 års belysningsteknik. Så har HallandsHamnar Halmstad AB (HHH AB) resonerat när de utvärderar LED-armaturer ur MZ-serien i en belysningsmast.

HHH AB skulle resa en belysningsmast och kontaktade Energisystem för projektering och armaturförslag. Viktiga aspekter var det vita ljusets kvalitet jämfört med det gula natriumljuset eftersom säkerheten står i centrum hos hamnen. Möjligheten till minskade driftkostnader och miljöpåverkan stod också i fokus.

Den 23m höga masten skulle belysa ett stort område, en 70m sträcka längs kajen samt en stor lastyta. Tidigare hade det stått en högre mast på samma plats, vilket hade gjort uppdraget enklare.

Energisystem lyckades lösa uppgiften med 4st LED armaturer ur MZ-serien med systemeffekt 400W och spridningsvinkel 60°. Allt var löst på pappret och medelbelysningen på området låg över 20 lux enligt gällande föreskrifter. Jens Madsen, serviceansvarig på HHH AB, hade fått uppdraget att utvärdera den nya belysningen. Jens ville säkerställa resultatet med en kontrollmätning av ljuset efter installation.

Jag går och fiskar. Modern LED-belysning ur MZ-sortimentet ser till att jag inte trillar över kajkanten.

Vid besiktning mättes ljuset och man konstaterade med både luxmätare och öga att belysningen låg med god marginal över ställda krav. Vid jämförelse med natriummasterna talar MZ-armaturerna sitt tydliga språk: Bättre belysning och ökad säkerhet till lägre kostnad och mindre miljöpåverkan.

Armaturer

4st MZF 400W 60° 6 000K (E77 264 31)

4st MZ Montagebygel (E77 614 35)

Hallandshamnar AB

Hallandshamnar AB är Europas nyaste hamn då den bildades så sent som januari 2013. Detta i samband med att de båda anrika hamnbolagen i Halmstad och Varberg slogs samman till ett gemensamt bolag där respektive kommun är jämlika delägare. Hallandshamnar är en fullservicehamn med bred erfarenhet och kapacitet inom segmenten Container, RoRo, Bulk, Flytande bulk, Biobränsle, Bilar, Projektlaster, Recycling och Skogsprodukter.

Som modern hamn med höga framtidsambitioner tänker och agerar Hallandshamnar långsiktigt. Företaget arbetar efter en fastställd SMAK-policy: Säkerhet – Miljö - Arbetsmiljö och Kvalitet. SMAK är en naturlig del av det dagliga arbetet och samtliga anställda inom företaget är involverade.

Hallandshamnar är diplomerade av Svensk Miljöbas.

www.hallandshamnar.se

www.svenskmiljobas.se

Energisystem AB är ledande leverantör av energisparlösningar för belysning. Våra lösningar har sedan starten sparat 410 miljoner kronor åt svenska slutanvändare.

Följ oss på Twitter
/ Anmäl dig till vårt nyhetsbrev / Facebook