Hemligheterna bakom Intenz - Världens bästa Industriarmatur

Hemligheterna bakom Intenz - Världens bästa Industriarmatur

Höghöjdsarmaturer för industrin är en produktkategori som formligen exploderat de senaste åren. Besparingspotentialen är stor: 250-1 000W-armaturer av förlegad urladdningsteknik i verksamhet med långa drifttider har lockat många armaturtillverkare att pröva lyckan.

Höghöjdsbelysning för industrin har dock sina egna utmaningar. Hög montagehöjd kräver högt ljusflöde, vilket i sin tur ger värmeproblematik som måste lösas. Utmaningen försvåras av att armaturerna ofta hänger där det är som varmast i lokaler som ibland är dåligt ventilerade.

Alternativ 1: Fuskbygge

För att lösa detta kan man tillverka en klumpig armatur med ett externt standarddrivdon. På så sätt särskiljer man värmen som genereras från don och dioder och slipper viss värmeproblematik. När armaturen går sönder skickar man i bästa fall ett nytt don som kunden får klättra upp och byta.

Ett annat sätt när man tillverkat en oduglig armatur är att villkora bort framtida garantiåtaganden genom att ställa krav på användaren att t ex inte ha armaturen tänd mer än en viss tid per dygn.

En sådan lösning är egentligen inte lämpad för industrins behov, åtminstone inte framgångsrik industri med skiftarbete och 8 760h drifttimmar per år.

Gemensamt för fuskbyggen är att man minskat materialkostnaden genom att ha relativt få dioder, ofta av lägre kvalitet. Dessa drivs hårdare än de är anpassade för, vilket påverkar armaturens hållbarhet.

Alternativ 2: Älska utmaningen och gör något bra

Det alternativ som Rubitech valt i utvecklingen av Intenz är att optimera teknikens förutsättningar. Hos Intenz samspelar armaturhus, drivdon och diod för bästa slutresultat: En armatur byggd för tuffa förhållanden och långa drifttider.

Intenz klarar hög omgivningstemperatur, vilket gör den utmärkt för exempelvis stål- och pappersindustri. Armaturen är D-klassad och därmed godkänd för brandfarliga miljöer. Intenz har även ett överhettningsskydd med dubbla sensorer för automatisk neddimring när omgivningstemperaturen överstiger maxnivå. Armaturen skyddas mot variationer i nätet och återställs automatiskt när omgivningsförhållanden normaliserats.

Drivdonet har inbyggd mjukstart utan strömspikar. Detta är skonsamt mot såväl armatur som anläggning. Intenz har inbyggd nödljusfunktion. Armaturen levererar 10 % av initialt armaturljusflöde vid nödljusdrift.

DALI-gränssnitt, som möjliggör automatisk eller manuell ljusreglering ingår som standard. PMMA finns som alternativ till härdat glas för att även möta livsmedelsindustrins krav.

Nu låter man oss för första gången visa några tekniska finesser som gjort Intenz till en sådan otrolig framgång. Efter snart tre år på den svenska marknaden kan man räkna garantiåtaganden i promille.

Tillverkningen av världens bästa industriarmatur

Det specialtillverkade drivdonet från Holländska LED-driven monteras i armaturhuset av unikt framtagen, högtrycksgjuten aluminiumlegering.

De olika delarna agerar i perfekt symbios. Drivdonet är anpassat för armaturen och armaturhuset är anpassat för att ge extra värmeavledning till kritiska punkter på drivdonet.

Drivdonet täcks med en aluminiumlock. Locket friktionssvetsas fast i armaturhuset.

Efter maskinbearbetning är ytan helt plan, vilket möjliggör extrem värmeledningsförmåga. Detta gör att man kan bestycka nästan hela ytan med dioder, även rakt över drivdonet, utan att värmeproblematik uppstår. Givetvis används top-of-the-line-dioder från Japanska LpS-vinnarna Nichia LED

Denna snillrika produktionsdetalj gör Intenz extremt slimmad med minimal materialåtgång och stora logistikfördelar.

Den kvalitetsmedvetne installatören är naturligtvis nöjd med att slippa hantera stora, tunga highbay-armaturer med externa drivdon.

Miljö- och ekonomiansvariga är nöjda med energibesparing och minskad miljöbelastning.

Underhålls- och säkerhetsansvarig är nöjda med en driftsäker lösning med inbyggd nödljusfunktion.

Så är Intenz uppbyggd