Miljösatsning på belysning ger näring åt Yara Norrköping

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2014 15:54 CEST

Ljusare tider har kommit för Yaras växtnäringsterminal i Norrköping. Miljösatsning på klimatsmart LED-belysning förbättrar ljuset och ökar därmed säkerheten på området. Personalen upplever en rejäl ljusmässig förbättring och satsningen har lett till kraftigt minskade driftkostnader.

Yara AB  arbetar bland annat med växtnäring till svenskt lantbruk, teknisk ammoniumnitrat, foderfosfater, rening av kväveoxider från industrin, biologisk behandling av avloppsvatten och mycket mer.

Företaget har en rad anläggningar i Sverige och arbetet för ett miljömässigt hållbart samhälle har en central plats på dagordningen. Speciellt stort fokus har man på säkerhet, både vad gäller personlig säkerhet och miljösäkerhet.

I Norrköping har Yara terminal för lagerhållning för distribution av växtnäring. Terminalen ligger strategiskt längs kajen i Norrköpings hamn.

Liksom majoriteten av svenska industrianläggningar domineras belysningen på området av urladdningsteknik, framförallt högtrycksnatrium. Liksom allt fler industrier har Yara insett att det finns möjligheter till minskad miljöpåverkan i kombination med bättre ljus – och därmed ökad säkerhet på arbetsplatsen.

Belysningen på terminalen består bland annat av mastbelysning, fasadbelysning och hallbelysning. En stor del av belysningen har som syfte att underlätta lastmaskinernas lastning, lossning och framfart över området.

Ett lagerskjul, en fasad och en belysningsmast fick tjänstgöra som platser för pilotinstallationer av den moderna tekniken. Belysningslösningarna projekterades av Energisystem i nära sammarbete med Goodtech Norrköping, som skulle sköta installationen.

I lagerskjulet fick den gamla 400W-strålkastaren stryka på foten till förmån för LED-strålkastaren F80. Den IP65-klassade diodarmaturen har härdat skyddsglas, oljebeständig gummikabel och tål tuff industrimiljö. Armaturens mjuka ljusbild gör den optimal för platsbelysning.

Ovan: Den gamla, energitörstiga belysningen höll på att säcka ihop. LED-ljuset från F80-strålkastaren ger bättre ljus till lägre driftkostnad.

På kontorsbyggnadens röda tegelfasad installerades tre F40-armaturer för att lysa upp fasaden och asfaltsytorna kring byggnaden. F40 är lillebror till F80-armaturen med endast 40W totaleffekt. Dessa fick ersätta de gamla 250W halogenstrålkastarna som suttit där tidigare.

Ovan: Den fasadmonterade belysningen består av tre F40-armaturer som belyser asfaltsytan utanför tegelbyggnaden.

Den 20 meter höga belysningsmasten hade standardbestyckningen 4st 2x400W högtrycksnatrium som ersattes med diodbestyckade mastarmaturer ur MZ-serien med 60° ljusspridning och totaleffekt på 400W per armatur.

Ovan: It mast have been love... Lastmaskinsförarna är nöjda med den nya belysningen

Energisystems efterbesiktning skedde kvällstid när anläggningen gick för högtryck. Verksamheten var igång dygnet runt för att möta orderingången inför den stundande odlingssäsongen. Tegelbyggnadens fasadbelysning var det första man såg. Efter många år i branschen är det fortfarande otroligt att se hur mycket ljus 3st 40W-armaturer kan ge.

Storebror F80 gjorde ett bra jobb i lagerskjulet. De prydliga säckraderna är nu väl synliga i det behagliga strålkastarljuset.

Ovan: MZ-seriens mastbelysning klarar fertilitetstestet. Till den gamla högtrycksnatriumbelysningen finns bara en sak att säga: Another one bites the mast.

Belysningsmastens uppgift är att belysa en uppställningsyta som trafikeras av lastmaskiner. Just denna dag var tempot högt och lastmaskinerna for i skytteltrafik fram och tillbaka till kajen. Energisystem lyckades stoppa en av chaufförerna, vid namn Mats för att växla några ord:

-Det är en väldig skillnad mot det gula ljuset, speciellt såhär när man jobbar natt är det klockrent, säger Mats nöjt och rekommenderar ett snack med kollegan Håkan.

-Det här blev riktigt bra, så mycket ljusare, det var så dunkelt innan. Det är kanonbra, det är så skonsamt för ögonen. Det vore bra om man bytte alltihop, säger Håkan lika nöjt.

Energisystem får också erfara, vid samtal med en tredje kollega vid namn Mattias, att uppgraderingen av belysningen inte bara är en miljösatsning. Det vitare LED-ljuset är också en del av ett pågående säkerhetsarbete, något som Yara tar på största allvar.

Fakta i korthet:

Installerat:4st 400W strålkastare, 4st 2x400W strålkastare.

Installerad effekt: 5,9kW

Årsförbrukning: 25 930 kWh

Efter åtgärd:

Installerat: 1st F80 (77 612 13), 3st F40 (77 612 12), 4st MZF 400 (77 264 31)

Installerad effekt: 1,8kW

Årsförbrukning: 7 884 kWh

Minskad installerad effekt: 4,1kW

Minskad årsförbrukning: 18 046kWh

www.yara.com

www.goodtech.se

Energisystem AB är ledande leverantör av energisparlösningar för belysning. Våra lösningar har sedan starten sparat 374 miljoner kronor åt våra kunder.

Följ oss på Twitter / Anmäl dig till vårt nyhetsbrev / Facebook