Monier Roofing miljösatsar på klimatsmart och säker belysning

Pressmeddelande   •  Feb 26, 2014 13:47 CET

Monier Roofing miljösatsar i ett pilotprojekt på modern LED-belysning ur Energisystems MZ-serie. Resultatet blev vitt, kontrastrikt ljus, låga driftkostnader och ökad säkerhet.

Monier är en världsledande leverantör inom takmaterial, skorstenar och tillbehör. Företaget har 8 600 anställda, fler än 120 produktionsenheter och representation i 40 länder på fyra kontinenter. Monier står bakom välkända produkter som exempelvis Vittinge, Jönåkerpannan och KDN.

Monier utvecklar och erbjuder takprodukter som skapar energimässiga förbättringar för konsumenten. Samtidigt jobbar man ständigt med att minimera egen påverkan på miljön – i allt från materialval till produktion och val av leverantörer. Målsättningen är att kvalitets- och miljöcertifiera samtliga fabriker enligt ISO-14001.

Moniers fabrik i Jönåker producerar betongtak och har stora belysta ytor. Majoriteten av utomhusytorna är upplysta av högtycksnatrium, liksom hos merparten av svensk industri. Säkerheten är viktig och man arbetar aktivt mot en nollvision av arbetsplatsolyckor och incidenter. Eftersom högtrycksnatrium har dålig färgåtergivning och upplevs som skumt, speciellt i ålderstigna armaturer, har man beslutat sig för att utvärdera modern belysningsteknik - för säkerhetens, miljöns och ekonomins skull.

Sandfickans baksida utsågs till testyta för den nya tekniken. Området framför sandfickan på 25x25 m hade ingen egen belysning. Detta utgjorde en potentiell olycksrisk under den mörka årstiden eftersom de lastbilar som levererar sand backar in i sandfickan.

En belysningssimulering av ytan visade att Energisystems diodbestyckade armatur MZF med en totaleffekt på 270W och 120° spridningsvinkel skulle passa utmärkt. Armaturen skulle monteras på tio meters höjd och ge en medelbelysning på 20 lux i marknivå. Installationen sköttes av Teknikservice i Nyköping ett installationsföretag med kvalitet och miljötänk som ledstjärna. Teknikservice är miljöcertifierade enligt ISO-14001.

-Installationen gick jättebra! Inga problem över huvud taget. Jäkligt bra beskrivningar, säger Marcus Pettersson som skötte installationen.

Ovan: Foto taget från sandfickan

-Jag tycker att det blev jättebra, säger Mikael Loord, lagerchef på Monier Roofing och initiativtagare till projektet.

Den nya armaturen lyser i stark kontrast till omgivande högtrycksnatriumarmaturer. Skenet från MZF-armaturens LED-moduler lyser upp ytan på ett tydligt sätt. Färgerna är skarpa och kontrasterna är tydliga. Den knallgula fasaden framträder tydligt och lastbilschaufförernas jobb underlättas ordentligt.

Monier Roofing pilotprojekt MZ - snabba fakta

Lösning sandficka: 1st MZF, 270W, 120° (E 77 264 22)

Upplyst yta: 25x25m

Medelbelysning i marknivå: 20 lux

Årsförbrukning: 1 180 kWh

Projektering och materialleverans: Energisystem AB

Kontraster och färger framträder tydligt i ljuset av MZ-armaturen

MZF 270W

Energisystem AB är ledande leverantör av energisparlösningar för belysning. Våra lösningar har sedan starten sparat 367 miljoner kronor åt våra kunder.

Följ oss på Twitter / Anmäl dig till vårt nyhetsbrev / Facebook