Smedjan får ny belysning - Smålandshamnar Oskarshamn fortsätter miljösatsatsning med LED-limpan industri

Smålandshamnar Oskarshamn fortsätter att modernisera sin belysning för att minska miljöpåverkan och öka säkerheten. Smedjans belysning räckte inte till för verksamheten, varför Claes Molldén och Anders Randow på Smålandshamnar kontaktade Energisystem för att ta fram en modern belysningslösning.

Energisystem inventerade lokalen och konstaterade att de gamla lysrörsarmaturerna inte gav nog ljus för verksamheten. I Smedjan svetsar man och svetsning är ett precisionsarbete som kräver bra belysning. Precis som i all verkstadsmiljö är belysningen också en säkerhetsfråga.

Belysningslösningen för Smedjan blev LED-limpan industri. Takbelysningen ersattes med Led Limpan L 71W och väggmonterad belysning ersattes med LED-limpan S 42W. Armaturerna installerades av Vardö El, montaget leddes av Peter Villhemsson.

-Det blev Perfekt Säger Claes Molldén om Smedjans nya belysning.

Vid efterbesiktning av Smedjan intygar både Claes och Anders att de är väldigt nöjda. Ljusmätningar visade att LED-limpan överträffade kravställd ljusnivå.

Den nya belysningen gör att arbetet i Smedjan kan utföras på ett effektivt och säkert sätt. Den nya belysningslösningen är avsevärt mer effektiv än den gamla. En halvering av energiförbrukningen innebär bättre belysning till halverad energikostnad. LED-limpan har fem års funktionsgaranti.

Ovan: 711 lux på arbetsytan - här ska svetsas!

Fakta i korthet

Installerat innan åtgärd: 20st 2x58W samt 6st 2x36 lysrörsarmaturer

Installerad effekt inkl. drivdonsförluster: 3,4kW

Belysningslösning: 6st LED-Limpan 42W (72 138 33), 16st LED Limpan 71W (72 138 35)

Installerad effekt inkl. drivdonsförluster: 1,4kW

Minskad installerad effekt: 2,0 kW (60 %)

Installerad belysningseffekt W/m²: 5,6 (yta 250 m²)

Ljusmätning efter installation: 660-727 lux

Oskarshamns Hamn AB har tagit över driften av hamnen i Västervik. Det sammanslagna bolaget går under namnet Smålandshamnar AB.

I Oskarshamns hamn finns en rad kända, svenska aktörer så som Scania och Liljeholmen. Virkeshantering utgör också en stor del av verksamheten. I hamnen finns även Gotlands-terminalen.

Smålandshamnar AB är ISO 14001-certifierat och företagets miljöarbete är en integrerad del av verksamheten. Arbetet innebär bland annat minskade utsläpp, prioritering av miljömedvetna leverantörer och miljöanpassade produkter samt kartlägga miljöbelastningen enligt upprättade mål.

www.smalandshamnar.com

Vardö El