Storstädningen har börjat - Freudenberg Household Products städar ut gammal belysningsteknik

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2014 08:54 CEST

Freudenberg Household Products – som bland annat står bakom varumärken som Vileda® och Wettex® har påbörjat storstädningen av gammal belysningsteknik på sin Norrköpingsanläggning. Gamla lysrörsarmaturer har ersatts av moderna HBZ-armaturer.

Freudenberg Household Products – FHP i Norrköping tillverkar märkesvaror för städ och rengöring. Fabriken producerar mer än 500 000 Wettex®-dukar per dygn. FHP har en tradition av hållbara och funktionella produkter, utvecklade och tillverkade av säkra material. Företaget har ett ständigt fokus på hållbar strategi, vilket innebär att leva med ekologiska, sociala, och ekonomiska värden från dag till dag, för att motsvara förväntningarna hos nuvarande och kommande generationer.

En av företagets lokaler skulle byggas om och man beslöt sig för att utvärdera modern belysningsteknik. Innan ombyggnaden belystes lokalen av 24st 2x58W T8-armaturer med en gemensam installerad effekt på 3,6kW. Goodtech Norrköping, som har ett samarbete med FHP bad Energisystem att ta fram en modern belysningslösning för lokalen.

Efter projektering inklusive ljusberäkning kom Energisystem fram till en lösning. Belysningslösningen blev 5st 120W HBZ-armaturer. Armaturerna är anpassade för industrin och klarar ledigt högre montagehöjder. Den installerade effekten för dessa armaturer är 0,6kW.

Ovan: HBZ trasar sönder gammal teknik och moppar upp resterna.

-Det blev riktigt bra, säger Björn Johansson, initiativtagare till projektet hos FHP. Björn fortsätter med att jämföra skillnaden i installerad effekt jämfört med tidigare. Han beskriver denna som ”otrolig”. Björn berättar att de har fullt fokus på energisparåtgärder i den dagliga verksamheten på Norrköpingsfabriken.

Björn berättar vidare att armaturerna kommer att styras via närvaro om verksamheten i lokalen tillåter detta. LED-tekniken i HBZ-armaturerna är mer lämpad för en sådan lösning än lysrörsarmaturer. Detta skulle naturligtvis öka besparingen ytterligare.

Fakta i korthet:

Installerat: 2x58W T8-armaturer
Installerad effekt: 3,6 kW

Efter åtgärd:
Installerat: 5st HBZ-120 (72 105 08)
Installerad effekt: 0,6 kW

Minskad installerad effekt: 3 kW, 83 %

Information HBZ-120-60:
Systemeffekt: 120W
E-nummer: 72 105 08

www.freudenberg.com

www.goodtech.se

Energisystem AB är ledande leverantör av energisparlösningar för belysning. Våra lösningar har sedan starten sparat 385 miljoner kronor åt våra kunder.

Elmässan
Energisystem ställer ut på Elmässan 2014, monter C:29. Klicka på bilden för kostnadsfritt entrékort

Följ oss på Twitter / Anmäl dig till vårt nyhetsbrev / Facebook