ES luft/vatten värmepump testad av Energimyndigheten – många tusenlappar att spara på att välja rätt leverantör.

Testet visar - ES värmepumpen återbetald efter 3 år

Testet visar att det är relativt små skillnader i energibesparing mellan olika fabrikat samtidigt som en noggrann granskning av testresultaten avslöjar enorma prisskillnader. De mest prisvärda värmepumparna, som tillhör den nya generationens dockningsvärmepumpar, sparar så mycket som ca 80 % av energin som den som de allra dyraste sparar, men då endast till 1/3-del av inköpspriset för de dyraste fabrikaten.

Enligt testresultaten kan en ES AW 24.4 reducera kostnaden för hus uppvärmningen med upp till 15 000 kWh/år till ett inköpspris för värmepumpen på bara 35 000kr. Besparing på tappvattenuppvärmning som uppstår vid inkoppling mot den befintliga pannans volym kommer då dessutom i tillägg.

Med dagens energipriser och en totalkostnad på under 50 000 kr efter ROT-avdrag, för den nya ES AWH 9kW-V5 installerad och klar, innebär detta en återbetalningstid på ca 3 år. Slutsatsen är att den som väljer att modernisera värmesystem med en AWH 9kW-V5 kan uppnå en ren nettovinst, efter att maskin och installation är återbetald, på hela 90-110 000 kr inom loppet av 10 år.

Den årliga besparingen som är framräknad av SP enligt en gammal standard för ett hus med upp till 55 graders värmebehov för uppvärmning s.k. hög tempererat system och standarden är framför allt framtagen för test av den gamla typen av on/off värmepumpar. I ett lite modernare värmesystem med väl fungerade radiatorer eller golvvärme (med något lägre framledningstemperaturer) blir den årliga besparingen ännu högre med en värmepump med en varvtalsreglerad kompressor så som ES AWH9-V5.

Värmepumpen kan så klart även kombineras med en modern ES multifunktionstank i det fall man i framtiden vill kunna kombinera olika energieffektiva värmekällor så som solvärme eller vattenmantlad kamin och värmepump för att nå ytterligare besparing, men multitanken är inte en del av värmepumpen och behövs heller inte för att uppnå den framtestade besparingen.

Dyr värmepump – långsam återbetalning

Priset för själva värmepumpen inklusive montering är avgörande och grunden för räknestycket vid en jämförelse av olika värmepumpar och fabrikat. Om man t.ex. utgår från en förväntad livslängd för en värmepump på 10 år och man med samma värmepump kan förvänta sig en årlig besparing om maximalt 17 000 kW/h, så kommer en sådan värmepump som är dyrare än 150 000 kr inte att ha genererat någon besparing alls efter 10 år.

Professionella installatörer – kostnadseffektivt och tryggt

I Energimyndighetens pressrelease i samband med testet påpekas vikten av att värmepumpen inköps av en installatör och inte beställs på nätet utan kontakt med en installatör som kan säkerställa rätt inkoppling av värmepumpen. ES värmepumpar säljs endast genom auktoriserade VVS och kylinstallatörer som är bekanta med produkterna. Samtliga ES värmepumpar för den svenska marknaden distribueras genom ett exklusivt samarbete med den välrenommerade VVS- grossisten Onninen Sverige AB som endast vänder sig till professionella VVS och kylinstallatörer väl bekanta med värmesystem och värmepumpar. Detta reducerar installationstiden och säkrar dig lokal hjälp och support när du behöver det, samtidigt som det totalt sätt säkerställer att du får ett effektivt och väl fungerande värmesystem.

Energy Save Nordic AB utvecklar och erbjuder energibesparande produkter.  Vi erbjuder marknaden kostnadseffektiva, smarta och flexibla produkter för maximal energibesparing.

Energy Save Nordic AB marknadsför sina produkter under varumärket E|S® i Sverige, Norge och Danmark.