Från vargavinter till värmebölja - spjutspetsteknik ger klimatsmart hotell

Nyhet   •   Maj 02, 2019 13:39 CEST

Blott en vecka fick Energy Machines på sig att bevisa att de kunde installera ett bättre ventilationssystem än konkurrenten hos Arenahotellet i Uppsala. Lösningen vann och idag förbrukar hotellet hälften så mycket energi som liknande byggnader.

Arenahotellet byggdes i Gränby Arenastad för att erbjuda boende kring större evenemang. En konventionell ventilationslösning var redan inplanerad när byggaren och ägaren PartGroup AB hörde talas om modullösningen Climate Machines.

- Vi hade ritat in ett annat aggregat när vi insåg att det här fanns på marknaden. De fick en vecka på sig att visa att de kunde bygga ett ännu bättre aggregat för samma peng. Och det uppfyllde de, säger säger Anton Lundholm, vd för PartGroup.

Se PartGroups vd Anton Lundholm och Arenahotellets vd Jenny Engström visa runt i den nya anläggningen.

Det första året med hotellet blev ett tufft test av det nya ventilationssystemet, med både en riktig vargavinter och en sommar med långvarig värmebölja. En mycket hög temperaturverkningsgrad ger hotellet en låg energikonsumtion året runt och tack vare indirekt evaporativ kyla håller tilluften 21 grader även under högsommar. Summeringen av första året i drift visar en väldigt låg energiåtgång.

- Det är otroligt med tanke på hur hårt det här huset fått gå i år. Att vi har kunnat hålla de här värdena ändå är faktiskt fantastiskt, säger Arenahotellets vd Jenny Engström.

Högre prestanda - halva förbrukningen

Hotellet ska nu miljöcertifieras. I dag är energibehovet 67 KwH per kvadratmeter, vilket enligt miljömärkningen Green Key är runt hälften av förbrukningen i jämförbara byggnader.

- Det har varit ett jätteroligt projekt att testa modern ventilationsteknologi. Vi har fått en bättre leverans än vi förväntade oss, allt har bara fungerat hela vägen igenom, säger Anton Lundholm.

Läs mer om lösningen Climate Machines här

Kommentarer (0)