Nkt cables satsar på en förpaketerad lösning från Framsteg, baserad på IBM Maximo

Med anledning av en ägandeförändring tvingades nkt cables i Falun att utträda ur f.d. ägaren Ericssons alla systemstöd och däribland IBM Maximo. Önskan fanns att arbeta vidare i Maximo och en ny systemlösning behövde sättas på plats under kort tid. Nkt cables valde Framstegs förpaketerade Maximo som kunde implementeras snabbt och all historisk data migrerades till nya lösningen.

Sedan juli 2013 är fabriken i Falun en del av nkt cables groups från att tidigare varit en del av Ericssonkoncernen. Efter ägandeförändringar tvingades nkt cables att utträda ur Ericssons alla systemstöd och däribland Maximo. Då man arbetat i Maximo sedan många år tillbaka under Ericssontiden och därmed samlat på sig viktig historisk data kring sin anläggning behövdes denna data migreras till den nya lösningen utan att tappa i kvalitet. Utmaningen blev således att få rätt systemstöd på plats under kort tid.  Nkt cables valde Framsteg som leverantör då vi har förpaketerat Maximo med Best practice som ger rätt lösning både system- och verksamhetsmässigt. Nkt cables fick en kundsspecifikt lösning där vi startade med ett underhållseminarie där vi tillsammans satte upp nkt cables mål, förväntningar och önskat resultat av lösningen och deras verksamhet. Därefter valde nkt cables ett av de förpaketerade IBM Maximo vi erbjuder, där Framsteg står för driften av systemet i vår molnmiljö. I det förpaketerade Maximo som passade nkt cables bäst ingår även rollbaserade utbildningar för alla slutanvändare.  Projektet genomfördes på bara två månader och systemet gick live före utsatt deadline. För att säkra nyttan av investeringen i systemlösningen och att man får Hela vägen till värde har Framsteg även ett helhetsåtagande för system- och verksamhetsförvaltningen.

Mats Hansson, Manager Maintenance vid nkt cables, berättar att projektet är till stor belåtenhet och att de är mycket nöjda med Framstegs insats vid implementeringen. Han menar att ”kombinationen av att vi visste vad vi ville ha och att Framstegs har kompetenta och duktiga konsulter gjorde att vi nådde ett utmärkt samspel som tog oss i mål trots ett tight tidsschema”.

Om Nkt cables: nkt cables tillverkar kablar och lösningar för segmenten elinfrastruktur, byggkonstruktion, järnväg och fordon. Företaget har över 3500 medarbetare och är en ledande global leverantör till energisektorn. Nkt cables omsatte 2013 ca 1,2 miljarder EUR och de tillhör den stora koncernen NKT Holding A/S som är börsnoterat på den danska börsen. Produktionen för nkt cables sker globalt och i Sverige sker all produktion i Falun. NKT Holding äger flera företag i ett antal olika branscher och har tillverkning på fyra kontinenter. NKT Group har ca 9000 anställda.