Engcon förbättrar automatisk koppling för hydrauliska verktyg

Engcon förbättrar automatisk koppling för hydrauliska verktyg

Nu uppdaterar Engcon sin "fullhydrauliska" lösning EC-Oil, som möjliggör att säkert koppla hydrauliska verktyg automatiskt utan att behöva lämna förarplatsen. Den stora nyheten i uppdaterade EC-Oil är en helt nyutvecklad elkontakt av så kallad kniv-modell med ökat antal kontaktytor, vilka också flyttats upp överst i kopplingen för att bättre skyddas från olja och smuts.

EC-Oils nya elkontakt har 12 kraftiga stift (6 + 6) som gör den ännu kraftfullare än föregångaren, dessutom har uppdaterade EC-Oil hårdtestats under vintern 2016/2017 med cirka 100 000 kopplingar i varierade miljöer med bland annat smuts, saltvatten och snö. Testerna har säkerställt att uppdaterade EC-Oil klarar riktigt tuffa arbetsmiljöer.

– Testresultaten har varit enbart positiva, berättar John Lundqvist, testansvarig på Engcons utvecklingsavdelning i Strömsund.

Unik kilform möjliggör maximal kontakt
John Lundqvist berättar vidare att varje stift i kontakten är kilformat och vid inkoppling skjuts de in cirka 20 mm i kopplingshonan, som är fjäderbelastad. Detta ger en rensande effekt med maximal kontakt i alla lägen, vilket minskar risken att maskinen tappar den elektriska kontakten med verktyget.

– Vi vill dessutom påminna om hur robusta våra oljekopplingar till EC-Oil är, säger John Lundqvist och berättar att varje rörlig kopplingsdel (hona+hane) innehåller en tätande O-ring som sitter lättåtkomligt, vilket underlättar vid underhåll. Det är också den enda O-ringen på EC-Oil; istället tätas kopplingarna i övrigt genom sin smarta koniska form.

– Den enkla och robusta konstruktionen gör också EC-Oil till marknadens mest prisvärda lösning för fullhydrauliska redskapsfästen, tillägger John Lundqvist

Leverans av uppdaterade EC-Oil börjar juni 2017
Uppdaterade EC-Oil kommer byggas till Engcons säkra redskapsfäste Q-Safe i storlekarna QS45, QS50, QS60, QS70 och QS80, för grävmaskiner mellan 6-33 ton. Först ut blir QS60 och de första leveranserna beräknas till mitten av juni redan i år, därefter kommer övriga storlekar införas löpande under sommar och höst 2017.