Fler än 10 000 använder nu Engcons styrsystem DC2

Fler än 10 000 använder nu Engcons styrsystem DC2

Engcon, världsledande på tiltrotatorer för grävmaskiner 1,5-33 ton, levererade vid årsskiftet nr 10 000 av sitt egna proportionella styrsystem DC2. Styrsystemet är ett av marknadens smartaste styrsystem med mängder av funktioner och är dessutom möjlig att ge fjärrsupport via mobilnätet.

Nyligen levererade Engcon enhet nr 10 000 av styrsystemet DC2 från fabriken i Strömsund. Efterfrågan på DC2 ökar stadigt, något som inte förvånar Roberth Jonsson, platschef på 10-årsjubilerande Umeåföretaget Microprop som utvecklat DC2 på uppdrag av Engcon.

– DC2 är ett av marknadens smartaste system. I kombination med handtagen MIG2 klarar DC2 av att proportionellt styra upp till 6 funktioner samtidigt. För den som vill går det att koppla in mängder av övriga funktioner som styrs on/off via knappar på handtagen. Det är även möjligt att utrusta DC2 med hjul/bandstyrning samt att det även går att styra bomsväng eller bomknäck.

Fjärrsupport via mobilnätet
Ett av de starkaste korten när det gäller DC2 är dock möjligheten till fjärrsupport via mobilnätet.

– Fjärrsupport via mobilnätet är en unik funktion som hjälper grävmaskinsägarna att spara tid och pengar. Engcons eller deras återförsäljares support-team kan koppla upp sig mot DC2 styrsystem, oavsett var grävmaskinen befinner sig. Det spar massor av rese- och montörstid samt pengar, förklarar Roberth Jonsson, och fortsätter:

– Entreprenörerna är väldigt nöjda med DC2 och Engcon ser en stadig försäljningsökning. Många som använt andra typer av styrsystem av ren vana men när de väl upptäcker alla finesser som ex, fjärrsupporten byter de till DC2.

Engcon vet i dagsläget inte vem som blir mottagare av styrsystem nr 10 000, eftersom produkterna säljs via återförsäljare. Däremot kommer ett erbjudande att följa med vid slutleveransen av enhet nr 10 000, i vilket slutkunden erbjuds att kontakta Engcon för att premieras med en fin gåva.