Ängelholmare allt nöjdare med Ängelholm

Ängelholmare allt nöjdare med Ängelholm

Resultatet av årets medborgarenkät är här. Det visar att ängelholmarna tycker Ängelholm blivit en bättre plats att bo på sedan förra enkäten 2014. Dessutom kan 64 % av ängelholmarna starkt rekommendera vänner och bekanta att flytta till kommunen.

- Att starkt rekommenderar vänner och bekanta att flytta till Ängelholm tycker jag är det bästa betyg vi kan få. Det är verkligen glädjande att en så stor andel trivs så bra i Ängelholm och att nöjdheten stiger inom nästan alla områden, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Nyander (S).

Glädjande är att av 29 betygsindex så får Ängelholm samma eller ett högre betyg i 28 av dem. Endast gällande trygghet anser Ängelholmarna att det skett en försämring sen föregående år.

Kommundirektör Lilian Eriksson ser en positiv trend för Ängelholms kommun.

- Vi har nu sett att vi i flera undersökningar får bättre och bättre betyg. För mig är det oerhört glädjande och visar att vi är på rätt väg med utvecklingen inom kommunen.

Enkäten består av tre delar – Nöjd-Region-Index (NRI), Nöjd-Medborgar-Index (NMI) och Nöjd-Inflytande-Index (NII). Den första delen handlar om kommunen som en plats att bo på, den andra delen om kommunens olika verksamheter och den tredje om medborgarnas inflytande på kommunala beslut och verksamheter.

När det gäller som en plats att bo på placerar sig Ängelholm högre än genomsnittet bland Sveriges kommuner i sex av sju kategorier. Även gällande kommunens olika verksamheter ligger Ängelholm bra till jämfört med övriga kommuner. Inom 11 av 13 kategorier hamnar Ängelholm högre än genomsnittet och endast en kategori visar lägre betyg än genomsnittet. Två verksamheter som sticker ut med extra gott betyg är Vatten och avlopp samt räddningstjänst. Skolan får dessutom genomgående höga betyg, från förskola till gymnasiet.

Det är främst inom delen inflytande på kommunala beslut och verksamheter som undersökningen finner förbättringsområden. När det gäller påverkan och förtroende ger ängelholmare kommunen ett något lägre betyg än genomsnittet men betygen är högre än föregående år.

- Vi har sedan årsskiftet en ny organisation där vi fokuserar på ett agilt arbetssätt och att vara en mer anpassningsbar organisation. Dessutom har vi politiska beredningar där fokus på medborgardialoger finns med. Jag tror att detta arbete kommer visa sig i framtida medborgarenkäter, säger Lilian Eriksson.

Medborgarenkäten görs årligen av Statistiska centralbyrån, SCB, på uppdrag av Ängelholms kommun. Enkäten går ut till 1 200 ängelholmare mellan 18-84 år och svarsfrekvensen låg i år på 48 %.

För med information

Lars Nyander (S)

Kommunstyrelsens ordförande

Lilian Eriksson